Trener personalny z instrukcją obsługi.

Trener personalny z instrukcją obsługi. Wyciśnie z Ciebie więcej niż myślisz. Znienawidzisz go a później pokochasz.

Hanna Górczyńska, , Dieta i żywienie, Rady dla ćwiczących, Wybierz sport dla siebie

Jeśli zamierzasz wprowadzić w życie konkretny plan treningowy, a nie chcesz podejmować się wyzwania w pojedynkę, poszukaj fitnessowej bratniej duszy - trenera personalnego. Pokaże ci, jak właściwie wykonywać ćwiczenia, ułoży zbilansowaną dietę i doda codziennej determinacji. 

Nie możesz się zmusić, aby rano podnieść chociażby jedną powiekę? On zadzwoni i przypomni Ci o zbliżającym się treningu. Zapomniałeś wziąć do pracy drugiego śniadania? On jeszcze przed wykonaniem pierwszego ćwiczenia zagadnie, czy zjadłeś dziś wartościowy posiłek. Nadal odczuwasz zakwasy w nogach podczas pokonywania kolejnego schodka po intensywnej serii wykroków? On podpowie, jakie jest remedium na ból oraz ułoży plan treningowy na inną partę mięśni. Trener personalny może stać się nieodłącznym towarzyszem na drodze do osiągnięcia wymarzonej formy.

Trener personalny - kto to jest?

Czas na pierwsze spotkanie - warto się poznać. Wstępna rozmowa z przyszłym osobistym trenerem obejmuje dokładną analizę celów sportowych i predyspozycji klienta. Na samym początku określone zostają cele treningowe. Niektórzy pragną pozbyć się zbędnych kilogramów, drudzy tkankę tłuszczową zamienić na warstwę mięśni, a inni po prostu zadbać o swoje zdrowie i poprawić kondycję. Przed ułożeniem szczegółowego planu, trener przeprowadza analizę składu ciała oraz określa ogólną sprawność fizyczną, wzrost i masę ciała. Dodatkowo rozpoznaje, czy klient nie cierpi na jakiekolwiek problemy zdrowotne, które w przyszłości uniemożliwią wykonywanie konkretnego rodzaju ćwiczeń. Zestawy cwiczeń nie tylko nie powinny zaszkodzić zdrowiu, ale mogą wręcz pomóc przezwyciężyć dotkliwy problem. Zanim zdecydujemy się na współpracę z konkretną osobą, sprawdźmy jej kwalifikacje. Trener powinien znać fizjologię człowieka, mieć wiedzę z zakresu żywienia i zasad suplemnetacji oraz organizacji i technik proponowanych ćwiczeń, znać również podstawy fizjoterapii. Sprawdźmy, w jaki sposób nabył swoje kwalifikacje, w jakich kursach i szkoleniach uczestniczył, czy posiada certyfikaty, o których mówi i czy nadal się kształci. Przed wyborem odpowiedniego trenera warto dowiedzieć się, w czym się specjalizuje i jakim dysponuje doświadczeniem. W końcu chodzi o nasze zdrowie. Nieodpowiednio dobrany trening może spowodować kontuzje lub pogłębić nasze ewentualne problemy. 

Plan treningowy 

Cele na najbliższe miesiące treningu zostały wyznaczone - przed nami wspólna decyzja dotycząca zestawu ćwiczeń. Do wyboru mamy wiele różnorodnych ścieżek sportowych. Zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych pozwala na pracę wszystkich mięśni podczas jednego treningu i jest szczególnie polecany osobom po dłuższej przerwie od wysiłku fizycznego. W zestawie na wzmocnienie siły i masy każda partia mięśni pracuje raz w tygodniu, przy zwiększającym się obciążeniu. Podczas treningu funkcjonalnego różnorodne ćwiczenia są ułożone w seriach i wykonywane w dużym tempie przy użyciu akcesoriów sportowych dostępnych w klubie fitness. Trener dobiera je w taki sposób, aby jak najefektywniej wzmocnić całe ciało sportowca, jego koordynację i gibkość. Jeden z najbardziej znanych trenerów personalnych w Polsce - Dawid Fajer skupia się głównie na treningu funkcjonalnym. Oprócz doradzania prywatnym klientom służy radą zawodnikom olimpijskim oraz członkom wojskowych jednostek specjalnych. Współpracowało z nim także wielu celebrytów. Motto Dawida Fajera: teraz i Ty możesz sięgnąć gwiazd, otwiera drogę do sportowych sukcesów każdemu, kto rozpocznie z nim współpracę.  

Właściwe wykonanie treningu  

Poza ułożeniem planu treningowego trener personalny odpowiada za prawidłowe wykonanie wskazanych przez niego ćwiczeń. Pokazuje je sam a następnie kontroluje, czy podopieczny powtarza wyznaczony zestaw zgodnie z zaleceniami. Jako początkujący adepci fitnessu popełniamy wiele błedów. Podczas wykonywania ćwiczeń w pozycji stojącej często nie spinamy mięśni brzucha i pośladków, zapominamy również o ściąganiu łopatek do siebie, przez co tracimy poprawną, stabilną pozycję. Gdy wykonujemy przysiady bądź wykroki, wychodzimy kolanem poza linię stopy, i tym samym obciążamy staw skokowy i kolanowy. W pozycji pompki i deski, zapominamy o poprawnym ustawieniu głowy, która powinna być przedłużeniem kręgosłupa. Dodatkowo nie podwijamy bioder pod siebie i nie "wciskamy" pępka do kręgosłupa, co skutkuje wiszącym, obciążonym odcinkiem lędźwiowym. Jeśli klient opanuje ćwiczenia na danym poziomie trudności, trener zwiększa stopień skomplikowania serii treningowych, obciążenie lub liczbę powtórzeń. Monitorowanie postępów sportowca to jedno z codziennych zadań trenera. Z racji wykonywanego zawodu chcę być dla moich podopiecznych nie tylko źródłem wiedzy na temat metod kształtowania sylwetki, ale także inspiracją i wzorem – dzieli się w rozmowie z Men’s Health Piotr Szczurek, jeden z najbardziej znanych polskich trenerów. Trener powinien służyć swoją pomocą i wiedzą, udzielać odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące fitnessu, założonego planu czy uaktywnianych podczas ćwiczeń mięśni. Oprócz zadań wykonywanych na siłowni, może również doradzić, jak bezpiecznie uprawiać sport w warunkach domowych, gdzie nie mamy dostępu do zróżnicowanego sprzętu.

Spersonalizowana dieta - 80% sukcesu

Sesje na siłowni to tylko jeden z elementów zdrowego trybu życia - warto zadbać również o swoją dietę. Trenerzy osobiści obok układania planów treningowych często oferują usługi dietetyczne. W takim wypadku trener już podczas pierwszych konsultacji dowiaduje się, jakie są nawyki żywieniowe podopiecznego. Następnie na bieżąco analizuje jego tygodniowy jadłospis i pomaga w doborze zdrowych produktów, tak, aby spożywane posiłki były zbilansowane i bogate w potrzebne składniki odżywcze. Natalia Gacka, trenerka personalna i była mistrzyni fitness, a także dietetyk kliniczny doradza kobietom, jakie są zasady zdrowej diety. Podkreśla wagę regularnie spożywanych posiłków w małych ilościach, przypomina o jedzeniu urozmaiconych dań, bogatych w białka, węglowodany złożone, tłuszcze i witaminy, a także o ograniczaniu alkoholu i cukru. Więcej rad i przepisów przedstawia w swojej książce.

Motywacja - zadanie trenera personalnego

Dlaczego jeszcze warto wybrać trening osobisty? Trener personalny dodaje koniecznej motywacji, która okazuje się niezbędna podczas realizacji planu i ustalonej diety. Czuwa nad regularnymi odwiedzinami klienta w klubie fitness i determinuje go, gdy zaczyna opuszczać ustalone serie treningowe. Pierwsze konsultacje zazwyczaj są bezpłatne. Cena kolejnej sesji waha się od 50 do kilkuset złotych w zależności od wybranego specjalisty i okresu współpracy - im dłuższy, tym stawka jest niższa. I choć na serię zajęć indywidualnych wydamy więcej niż na karnet w klubie fitness, trener z pewnością pomoże wytrwać w sportowych postanowieniach. Jeśli oczekujesz określonych efektów, nie czekaj - ruszaj na siłownię i postaw na wsparcie prywatnego trenera.

 

Hanna Górczyńska

Autor Hanna Górczyńska

Fanka sportu, miłośniczka aktywnego trybu życia i obserwatorka świata.

Słowa kluczowe

trening personalny , trener personalny , plan treningowy

Artykuły powiązane