Narty zjazdowe, czyli wyścig z wiatrem.

Narty zjazdowe, czyli wyścig z wiatrem. Pędząc na nartach ze stoku poczujesz adrenalinę, radość i wolność.

Hanna Górczyńska, , Rady dla ćwiczących, Sprzęt sportowy, Wybierz sport dla siebie

Wystarczy, że cienka warstwa śniegu pokryje stoki, a już tworzą się kolejki do kas po karnety na wyciągi narciarskie. Skąd bierze się szał zjazdów na dwóch deskach? Połączenie sportu i adrenaliny to mieszanka niemalże wybuchowa, od której można się uzależnić. Jedyny dylemat fanów narciarstwa to wybór miejsca wyjazdu. W Polsce czy za granicą? Najlepiej tam, gdzie mamy zróżnicowaną trudność tras. W cenie są również piękne widoki na ośnieżone góry. Wrażenia niezapomniane. Dlatego narciarstwo każdego roku zdobywa nowych, wiernych zwolenników.

Jak wybrać sprzęt narciarski?

Przed wyjściem na stok warto zadbać o dopasowany sprzęt i ubranie. Amator sportów na śniegu powinien zaopatrzyć się w zimową kurtkę, nieprzemakalne rękawice z materiału antypoślizgowego i spodnie pokryte membraną - wodoszczelną i oddychającą warstwą. Choć w Polsce jazda bez kasku narciarskiego jest dozwolona, dla własnego bezpieczeństwa lepiej nie zapominać o ochronnym nakryciu głowy. Gdy pokonamy pierwszy etap przygotowania do jazdy, czas na kolejne wyzwania - wybór odpowiedniego sprzętu narciarskiego. Poziom cen butów i samych nart różni się znacząco w zależności od materiału z jakiego są wykonane i od konkretnego producenta sprzętu. Każdy stojący przed wyborem powinien pamiętać o odpowiedniej długości nart, które optymalnie są krótsze od naszego wzrostu o 5 do 15 centymetrów. Osoby zaawansowane decydują się na zakup bardziej sztywnych nart, które z większą siłą trzeba docisnąć do powierzchni stoku. Na komfort i bezpieczeństwo jazdy najsilniej wpływa wybór odpowiednich butów. Palce w butach narciarskich nie mogą pozostawać ściśnięte, gdyż skutkuje to odrętwieniem stopy, a kostka i pięta muszą być usztywnione. Co z pewnością ucieszy amatorów jazdy na nartach, uprawianie tej dyscypliny nie wymaga od nas posiadania własnego sprzętu. Wypożyczenie kompletu sportowego często okazuje się tańszą i wygodniejszą alternatywą.

Rozgrzewka przed nartami

Już na kilka tygodni przed planowanym wyjazdem, należy pomyśleć o regularnych ćwiczeniach. Podczas jazdy na nartach uaktywniają się mięśnie czworogłowy i dwugłowy uda, mięśnie łydek, pośladków, brzucha, a także ścięgna. Trening narciarski jest interwałową formą aktywności fizycznej - mięśnie i ścięgna muszą utrzymywać regularne napięcie przez kilkadziesiąt sekund. Aby rozpocząć nowy sezon narciarski w dobrej formie, zalecane są wszelkie wersje przysiadów i brzuszków, to one wzmocnią główne grupy aktywowanych mięśni. Oprócz kilkutygodniowego przygotowania na siłowni bądź w domowym zaciszu, dużą rolę odgrywa także krótka, kilkuminutowa rozgrzewka przed każdym dniem spędzonym na stoku. Do wykonania prostych ćwiczeń rozciągających i wzmacniających, takich jak wypady czy skłony, możemy użyć sprzętu narciarskiego – przytrzymać się kijka czy narty wbitej pionowo w warstwę śniegu. Zlekceważenie uprzedniego przygotowania i rozgrzewki w wielu przypadkach niesie za sobą bolesne konsekwencje. Alicja, instruktor narciarstwa podkreśla, że brak rozgrzewki przed pierwszym zjazdem jest jednym z kardynalnych błędów popełnianych przez narciarzy. Wszystko to połączone z szybką jazdą, jaką zapewniają nam narty carvingowe, sprawia, że jesteśmy narażeni na zerwanie więzadeł. To bolesna i czasochłonna w leczeniu kontuzja.Rozgrzewka pozwala na rozgrzanie mięśni i zmniejsza szansę na zerwanie więzadeł przy upadku. Kilka wstępnych ćwiczeń pozwoli także uniknąć palących zakwasów w kolejnych dniach.

Jak jeździć na nartach?

Narciarstwo zjazdowe zyskuje coraz więcej miłośników, a także wytrawnych ekspertów w tej dyscyplinie. Zaawansowani narciarze szkolą się w dwóch głównych technikach jazdy. Carving to jazda długimi, ciętymi skrętami na nartach przeznaczonych specjalnie do tego stylu. Dzięki utrzymywaniu się na krawędziach taliowanych, bardziej zwrotnych nart, sportowiec nie traci prędkości szusując po szerokich trasach. Druga technika - śmig, polega na wykonywaniu krótkich i szybkich skrętów równoległych, przy utrzymywaniu stałej prędkości. Sprawdza się głównie podczas zjazdu w dół stoku o większym stopniu nachylenia. Styl pozwala na lepsze kontrolowanie prędkości. Ci, którzy poszukują dodatkowych wrażeń i zastrzyku adrenaliny, mogą spróbować freeridingu - czyli zjazdy poza wyznaczonymi trasami, na nieubitej wcześniej trasie.

Niezależnie od tego, na jakim poziomie zaawansowania jesteśmy, możemy doskonalić technikę jazdy i pracować nad niwelowaniem niedociągnięć. Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez początkujących narciarzy, zarówno przez dzieci jak dorosłych, jest nieodpowiednia pozycja, tak zwana jazda „na tyłach” – mówi Alicja. Wraz ze zmianą ułożenia nart z pozycji płużnej do równoległego prowadzenia nart, nieunikniony staje się wzrost prędkości jazdy.Narciarz zamiast napierać na przody butów, odchyla się do tyłu i przyjmuje pozycję przypominającą siedzenie na toalecie. W ten sposób początkujący próbują bronić się przed wzrostem prędkości zjazdu, jednak paradoksalnie taka pozycja wręcz przyspiesza prędkość. Narciarze nie powinni zapominać także o przenoszeniu ciężaru ciała na krawędź narty zewnętrznej, co pozwala na lepszą kontrolę jazdy. Noga wewnętrzna służy jedynie do delikatnego podparcia i stabilizacji. Szusowanie na jednej narcie najlepiej ćwiczyć na łagodnie nachylonych stokach, a dopiero potem zwiększać poziom trudności trasy. Podczas jazdy nasze ramiona powinny poruszać się równomiernie, dzięki czemu łatwiej będzie zachować równowagę. Początkujący narciarze, a także zimowi wyjadacze, z pewnością nie stracą decydując się na lekcję z instruktorem. Profesjonalista zwróci uwagę na popełniane błędy na każdym poziomie zaawansowania. Dobrym sposobem na obserwację niedociągnięć jest również nagrywanie swoich zjazdów – podkreśla Marysia, instruktor narciarstwa. Technikę można poprawić jeżdżąc na tyczkach, które wymuszają pewien promień skrętu. To pomaga doskonalić nasze umiejętności, zwłaszcza jeśli nie jesteśmy zawodowcami.

Wymarzony kurort narciarski

Żeby nacieszyć się jazdą na nartach przez jeden lub dwa dni, nie trzeba jechać na drugi koniec kraju. Niewielkie stoki narciarskie są zlokalizowane między innymi w Warszawie (Górka Szczęśliwicka) czy Poznaniu (Malta Ski). Jeśli szukamy miejsca na dłuższy wypad warto wybrać ośrodek, który dysponuje trasami zjazdowymi o zróżnicowanym poziomie trudności. Do jednych z najbardziej rozwiniętych centrów narciarskich w Polsce należy Jaworzyna Krynicka, oferująca prawie 10 kilometrów tras, Białka Tatrzańska z kilkoma nowoczesnymi wyciągami krzesełkowymi i Szczyrk, gdzie do wyboru stoi parę oddzielnych stoków. Całodzienny karnet w tych miejscówkach kosztuje odpowiednio 110 zł, 99 zł i 79 zł. W każdej miejscowości, poza stokami przygotowanymi dla narciarzy, skorzystamy z innych zimowych atrakcji – lodowiska czy toru saneczkowego. Wytrawni sportowcy, a także Ci, którzy pierwsze kroki na nartach pragną postawić u podnóża kilkutysięczników, mogą zaplanować wyjazd do jednego z zagranicznych ośrodków, takich jak Kaprun - Kitzsteinhorn w Austrii czy Val di Sole we Włoszech. Setki kilometrów tras z pewnością wynagrodzą trud długiej podróży.

Hanna Górczyńska

Autor Hanna Górczyńska

Fanka sportu, miłośniczka aktywnego trybu życia i obserwatorka świata.

Artykuły powiązane