Siłownia - ratunku, co to za sprzęty?!

Siłownia - ratunku, co to za sprzęty?! Mamy przed sobą całą salę sprzętów i maszyn sportowych, ale co wybrać?

Hanna Górczyńska, , Sprzęt sportowy, Wybierz sport dla siebie

W jaki sposób wykorzstać maszyny, aby posłużyły nam w osiągnięciu naszych celów sportowych? Jaki efekt za ich pomocą możemy wypracować? Wybór jest naprawdę imponujący. W klubie fitness lub w siłowni plenerowej możemy wyciskać, biegać, pompować, spacerować a nawet wiosłować. Do pracy nad formą i rzeźbą posłuży wytrzymały wioślarz czy zwrotny orbitrek. A nad poprawieniem wydolności możemy popracować na bieżni.

Zacznij od cardio! 

Każdy nowoczesny klub fitness oprócz sali do ćwiczeń grupowych wyposażony jest w różnorodne maszyny wspomagające i uatrakcyjniające trening. Sprzęty w zależności od ich zastosowania dzielą się na aerobowe, siłowe i akcesoria. Przyrządy aerobowe przeznaczone są do treningu cardio, który ma na celu poprawę kondycji i zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej. Trening cardio trwa minimum 30 minut – dopiero po tym czasie zaczynamy wyczekany proces spalania. Wśród najbardziej popularnych maszyn na siłowni królują: orbitrek, bieżnia i rowerek.

Miłośnicy joggingu z pewnością wybiorą trening cardio na bieżni. Ustawienia pozwalają na samodzielny dobór tempa biegu lub szybkiego chodu. Podczas ćwiczenia najlepiej trzymać stopy na środku bieżni, aby się nie przewrócić. Na wielu bieżniach jesteśmy w stanie dopasować również kąt nachylenia sprzętu, dzięki czemu możemy przygotować się kondycyjnie między innymi do wypadu w góry. Nachylenie sprzętu na kilka procent zwiększy efektywność sesji ćwiczeń.

Trenując na orbitreku poruszamy jednocześnie rękoma i nogami. Przed rozpoczęciem ćwiczeń możemy wybrać odpowiednie obciążenie. Podczas poruszania się na urządzeniu, wzmacniamy niemalże wszystkie partie mięśni: nogi, pośladki, brzuch i ramiona, poprawiamy naszą wydolność i oczywiście spalamy kalorie. Warto pamiętać o utrzymywaniu odpowiedniej, wyprostowanej pozycji i skierowaniu wzroku do przodu. Dodatkowym atutem tego urządzenia jest brak obciążenia dla stawów podczas wykonywania wysiłku fizycznego.

Ostatnim z trzech lubianych sprzętów do ćwiczeń cardio jest rowerek. Dzięki stacjonarnemu dwukołowcu, wycieczkę rowerową zaliczymy także w zaciszu siłowni. Najważniejsze, by podczas jazdy na stacjonarnym pojeździe odpowiednio ustawić wysokość siodełka, tak, aby nogi były lekko ugięte w kolanach, kiedy stawiamy stopy na pedałach. Ostatnim krokiem jest wybór obciążenia i tempa. Teraz możemy ruszać w trasę!

Przejdź do maszyn siłowych! 

Wspomagają zwiększanie masy mięśniowej. Korzystają z nich nie tylko mężczyźni - wiele sprzętów upodobała sobie kobieca część sportowych freaków. Dolne partie mięśni można wzmocnić między innymi na suwnicy. Ćwicząc w pozycji siedzącej bądź leżącej prostujemy i uginamy nogi tak, aby pracowały mięśnie ud, pośladków i łydek. Nogi angażujemy również, korzystając z maszyn specjalnie przeznaczonych na wzmacnianie mięśni dwugłowych i czworogłowych ud. Siedzimy i uginając bądź prostując kończyny w kolanach, podnosimy obciążenie, które samodzielnie wybieramy przed rozpoczęciem serii.

Po zakończeniu partii ćwiczeń na dolne partie mięśni, przechodzimy do rzeźby pleców i klatki piersiowej. Popularnym sprzętem, dzięki któremu je angażujemy, jest motylek. Siadamy na ławce, ręce wyciągamy w bok i zginamy w łokciach pod kątem 90 stopni. Kładziemy je na obciążonych rączkach przyrządu i przyciągamy do siebie.

Podobne partie mięśni są aktywowane na wyciągach. Siadamy, przyciągamy drążki zawieszone na stalowych linach i uruchamiamy pracę ramion oraz pleców. Podczas wykonywania każdego ćwiczenia samodzielnie dobieramy obciążenie, zależnie od swoich umiejętności i formy. Poszukując dodatkowych sposobów na idealnie wyrzeźbione plecy, śmiało można skorzystać z rzymskiego krzesła. Kładziemy się na brzuchu tak, by nasz tułów zwisał poza powierzchnią sprzętu. Podnosimy i opuszczamy tułów - przy odpowiednio wykonanym ćwiczeniu odczuwamy napięcie mięśni pleców. Dodatkowo możemy utrudnić sobie zadanie i dodać ciężarek trzymany przy klatce piersiowej. Inną wersją tego sprzętu jest ławka do brzuszków. Tym razem kładziemy się na plecach, zaczepiamy stopy o uchwyty umieszczone na końcu przyrządu i zaczynamy serię ćwiczeń na górne i dolne mięśnie brzucha.

Poznaj również wolne ciężary!

Trening fitness jest jeszcze bardziej atrakcyjny przy wykorzystaniu akcesoriów sportowych, takich jak hantle czy sztangi. Małe hantelki posłużą jako obciążenie także podczas grupowych zajęć fitness, natomiast większe hantle i sztangi pomogą szybciej osiągnąć cel treningu siłowego. Idealnym sposobem na wykorzystanie tych akcesoriów, zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn, są przysiady i wykroki. Rozkładamy ciężar równomiernie, trzymając hantle w obu dłoniach, tym samym zwiększamy efektywność treningu.

Hantelki wspomogą nas również podczas ćwiczeń na mięśnie pleców. Trzymamy obciążenie w dwóch dłoniach, pochylamy się i przyciągamy dłonie do boków klatki piersiowej. Przy ćwiczeniu, należy pamiętać o utrzymaniu wyprostowanych pleców i lekko ugiętych nóg. Doskonałym elementem treningu będzie także wyciskanie z hantlami na mięśnie tricepsu. Stoimy, unosimy wyprostowane ręce do góry i uginamy je w łokciach, tak, żeby dłonie znalazły się za uszami, następnie ponownie prostujemy ręce.

Najlepiej jest wybrać sobie taką aktywność fizyczną i takie treningi, które lubimy i które przyniosą nam frajdę. Jeżeli zaczynamy przygodę z siłownią, warto skorzystać z porad i asysty trenera. On pokaże nam jakie maszyny wybrać i jak z nich korzystać. Wraz z regularnym treningiem, wykonywanym co najmniej trzy razy w tygodniu, zarówno wyrzeźbimy nasze ciało, jak i uzyskamy sportową formę 😊

 

Hanna Górczyńska

Autor Hanna Górczyńska

Fanka sportu, miłośniczka aktywnego trybu życia i obserwatorka świata.

Słowa kluczowe

trening personalny , trening siłowy , trening cardio

Artykuły powiązane