Dieta na odchudzanie. Postaw na naturalne spalacze tłuszczów.

Dieta na odchudzanie. Postaw na naturalne spalacze tłuszczów. Marzysz o smukłej sylwetce? Odpowiednia dieta może być twoim sprzymierzeńcem.

Aleksandra Hutna, , Rady dla ćwiczących

Moda na zdrowy tryb życia trwa nieprzerwanie od wielu lat. Chcemy zdrowo się odżywiać i być fit. Podchodzimy do sprawy coraz bardziej profesjonalnie. Zgłębiamy informacje dotyczące dietetyki a kolejnym krokiem jest uzupełnianie naszego menu suplementami - dla lepszego efektu sięgamy po witaminy i odżywki białkowe. Dużą popularnością cieszą się również spalacze tłuszczu – tabletki, proszek do rozpuszczania, wszystko opatrzone zdjęciami cudownie wyrzeźbionych sylwetek i obiecującymi sloganami. A prawda jest taka, że suplementy nie pójdą za nas na trening, bo same są jedynie jego uzupełnieniem. Warto postawić sobie pytanie, kiedy kończy się suplementowanie, a zaczyna zażywanie często niesprawdzonych specyfików w oczekiwaniu na cud.

Należy pamiętać, że spalacze to tylko „dodatki”, a podstawą sukcesu zawsze będzie zbilansowana dieta i regularny wysiłek fizyczny – przypomina na wstępie Marcin Niewiarowski, dietetykonline. - W dzisiejszych czasach koncerny farmaceutyczne prześcigają się w tym, kto wyprodukuje najlepsze preparaty „spalające tkankę tłuszczową”. Wiele osób korzysta z takiej pomocy, często nie zastanawiając się, co wchodzi w skład takich tabletek. A jeśli uważnie przeczytamy ulotkę któregokolwiek specyfiku, okazuje się, że jego skład bazuje na naturalnych spalaczach tłuszczu jak: kofeina, wyciąg z czerwonego grejpfruta, wyciąg z zielonej herbaty, witamina C czy wyciąg z pieprzu cayenne.

 Jak działają spalacze tłuszczu?

Naturalne spalacze tłuszczu mają wielorakie właściwości, które mogą skrócić naszą drogę do wymarzonej sylwetki i odpowiedniej masy ciała. Jednocześnie są bardzo popularne i można znaleźć je w każdej kuchni lub kupić w sklepie.

Jedna grupa tych produktów, które możemy nazwać spalaczami tłuszczów zwiększa termogenezę w naszym organiźmie, czyli zwiększa wytwarzanie ciepła poprzez spalanie kalorii w celu utrzymania właściwej temperatury ciała. Jeśli termogeneza jest nasilona, organizm musi mocno napracować się, aby się ochłodzić i wrócić do stałej temperatury. Dzięki temu nasz metabolizm działa na podwyższonych obrotach i szybciej spala tkankę tłuszczową. – tłumaczy dietetyk. – Druga grupa, to produkty regulacyjne. Wyrównują poziom insuliny we krwi, a co za tym idzie - hamują nagły przypływ apetytu, dzięki czemu jemy mniej. Prawidłowy poziom insuliny sprawia, że tłuszcz odkłada się w organizmie w mniejszym stopniu. Produkty regulacyjne niwelują leptynoodporność - niewrażliwość komórek organizmu na leptynę, która jest hormonem, który wysyła sygnał do mózgu, że żołądek jest pełny. Do ostatniej grupy naturalnych spalaczy tłuszczów należą produkty przyśpieszające przemianę materii.

Wspaniała siódemka – z nimi spalisz niechciany tłuszcz!

 1.      Kawa - aktywnym składnikiem tego czarnego naparu jest kofeina, która działa pobudzająco. Towarzyszy temu poprawa zdolności wysiłkowych. Szczególnie dotyczy to wysiłków trwających dłużej niż 30 minut. Kolejny bardzo ważny efekt działania kofeiny, to stwarzanie korzystnych warunków do spalania tkanki tłuszczowej oraz hamowanie łaknienia. Okazuje się, że osoby spożywające porcję kofeiny na kilkadziesiąt minut przed wysiłkiem fizycznym spalają więcej tłuszczu i mają większą motywację do prowadzenia aktywności. Nie dziwi fakt, że to bazowy składnik większości dostępnych obecnie preparatów odchudzająco-stymulujących.

 2.      Pieprz Cayenne – ta niezwykle ostra przyprawa zawiera kapsaicynę, często dodawaną do preparatów odchudzających. Spożycie kapsaicyny powoduje wzrost termogenezy organizmu i zwiększa zdolność organizmu do spalania tkanki tłuszczowej. Najnowsze badania pokazują, że kapsaicyna może pozytywnie oddziaływać na brunatną tkankę tłuszczową, co powoduje znaczące przyspieszenie metabolizmu i zwiększenie utylizacji tkanki tłuszczowej. Dawka powinna mieścić się w przedziale 1/2-1 łyżeczki w ciągu dnia. Pieprz można dodawać do wszystkich posiłków, a szczególnie do tego przedtreningowego. Inną metodą jest dodawanie niewielkiej ilości pieprzu do wody z cytryną lub do herbaty.

 3.      Kurkuma - wspomaga metabolizm tłuszczu, zmniejsza szybkość jego magazynowania w komórkach wątroby, może również wykazywać niewielkie działanie termogeniczne. Zawarte w niej aktywne substancje hamują wydzielanie mediatorów stanu zapalnego, co przyczynia się dodatkowo do szybszej regeneracji po wysiłku fizycznym. By działała skutecznie, należy spożywać około 1 łyżeczki dziennie.

 4.     Cynamon - aktywne substancje zawarte w tej przyprawie stabilizują poziom insuliny - jednego z kluczowych hormonów, odpowiadających za metabolizm węglowodanów. Wyciągi z cynamonu są bardzo często dodawane do licznych suplementów odchudzających. W praktyce już 1 łyżeczka cynamonu dziennie, spożywana regularnie jako dodatek do posiłków czy kawy, pomoże zmniejszyć apetyt na słodycze i zlikwiduje napady wilczego głodu.

 5.    Zielona herbata - zawarte w niej substancje aktywne - epigalokatechiny - mogą hamować apetyt, przyspieszać metabolizm, zwiększać termogenezę, hamować odkładanie tkanki tłuszczowej, a jednocześnie przyśpieszać spalanie tej, którą organizm już posiada. Całkiem niedawno naukowcy odkryli również, że zielona herbata hamuje w pewnym stopniu wchłanianie tłuszczu z pożywienia w przewodzie pokarmowym! Jest bezpieczna dla osób z problemami sercowymi, nie podnosi ciśnienia tętniczego, więc może okazać się alternatywą dla kofeiny. Zawartość epigalokatechin w zielonej herbacie jest różna, w zależności od odmiany. By czerpać z tych pozytywnych właściwości jak najwięcej należy regularnie wypijać kilka filiżanek dziennie, oczywiście bez cukru.

6.     Ocet jabłkowy - substancje czynne, czyli kwasy owocowe, w tym przypadku kwas jabłkowy nie wpływa bezpośrednio na spalanie tkanki tłuszczowej, ale ogranicza wchłanianie tłuszczu z pożywienia. Zatem jeśli mamy w planach świąteczne biesiadowanie, zjedzmy wcześnie sałatkę z łyżką octu jabłkowego. Należy jednak pamiętać, by nie nadużywać tej metody, ponieważ zaburzy to wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (wit. A, D, E, K).

 7.     Cytrusy – grejpfrut, cytryna, pomarańcza są uważane za najbardziej dietetyczne owoce, bo mają mało cukrów, za to wiele kwasów obniżających indeks glikemiczny posiłków. Cechują się wysoką zawartością witaminy C, która wzmacnia odporność organizmu, ale również zasłynęła jako pogromca w spalaniu nadprogramowego tłuszczu. W tej kategorii niezaprzeczalnie królują grejpfruty czerwone, które mają ujemny bilans kalorii.

 Wybierając naturę jako sprzymierzeńca w walce z nadmiernymi kilogramami, zyskujemy wiele pożądanych efektów: odżywienie organizmu, zapobieganie procesom starzenia, zwiększoną energię i witalność, polepszenie odporności, wzmożenie regeneracji organizmu i po prostu lepszą jakość życia. Kolejnymi zaletami naturalnych spalaczy tłuszczu są ich łatwa dostępność, niewielka cena oraz możliwość samodzielnego dobrania takiej ilości, jakiej faktycznie potrzebujemy i chcemy zażywać. – przekonuje dietetyk Marcin Niewiarowski.

Aleksandra Hutna

Autor Aleksandra Hutna

Wielbicielka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzień bez treningu na siłowni to dla niej dzień stracony.

Słowa kluczowe

suplementacja , dieta , odchudzanie

Artykuły powiązane