Białkowe koło ratunkowe.

Białkowe koło ratunkowe. Czy odżywki białkowe mogą istotnie wspomóc budowanie naszej sylwetki?

Hanna Górczyńska, , Dieta i żywienie, Rady dla ćwiczących

Oczywiście, że tak, ale... Aby cieszyć się z pozytywnych efektów suplementacji, należy poznać działanie poszczególnych substancji i przede wszystkim dostosować je do aktualnych potrzeb organizmu. 

Po co nam białko?

Rano z talerza wchłaniamy jajecznicę, na obiad pałaszujemy soczystego kurczaka, wieczorem sięgamy po jogurt. We wszystkich wymienionych posiłkach znajduje się jeden z podstawowych składników odżywczych - białko. Dostarcza nam energii, stanowi budulec mięśni, kości, zębów i paznokci oraz kontroluje przemiany metaboliczne w organizmie. Białka o największej wartości odżywczej to te pochodzenia zwierzęcego, zawarte w mięsie, rybach oraz jajach. Białko możemy również czerpać z produktów roślinnych, np. w postaci komosy ryżowej, soi, fasoli. W zależności od wieku, płci i uprawianej aktywności fizycznej, powinniśmy czerpać z diety odpowiednią ilość protein w różnej postaci. A może warto zainteresować się dodatkowym źródłem tego składnika, jakim są odżywki białkowe?

Co to jest suplement?

Wbrew stereotypom, odżywki nie są przeznaczone wyłącznie dla osiłków, którzy marzą o sylwetce zawodnika MMA. Suplementy diety, w tym białko, stosujemy w zależności od naszych potrzeb - zarówno kiedy budujemy, regenerujemy i redukujemy masę mięśniową podczas uprawiania sportu. Odżywka, podobnie jak proteiny zawarte w pożywieniu, jest budulcem mięśni i niweluje uczucie głodu. Osoba trenująca powinna spożywać od 1,4 g do 2 g białka na kilogram masy ciała. Jeśli znamy swoje zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze, sami możemy regulować ilość przyswajanych suplementów. Robert Burneika, który sam o suplementacji nie zapomina radzi, aby wspomagać się odżywkami białkowymi zarówno "przed treningiem, jak i po treningu. To naprawdę ubezpiecza mięśnie i powoduje ich wzrost. Będzie wtedy i masa, i siła" - zapewnia.

Rodzaje odżywek

Stojąc przed wyborem odpowiedniej odżywki, warto zerknąć na skład konkretnego produktu. W suchej masie znajduje się od 60% do 90% czystego białka. Substancjami tańszymi, ale równocześnie o słabszej jakości, ze względu na niski poziom zawartych protein, są koncentraty. Jeśli ostatecznie zamiast koncentratu wybierzemy odżywkę, warto zwrócić uwagę na jej przeznaczenie:

  • w celu uzupełnienia diety w pełnowartościowe białko, najlepiej zaopatrzyć się w białko serwatkowe, najbardziej naturalne, wytwarzane z serwatki. Zawartość procentowa czystego białka w tej substancji to ok. 60-80%. To suplement polecany wszystkim sportowcom, którzy chcą zbudować masę mięśniową, przyspieszyć proces regeneracji po treningu, a także dla wszystkich, którzy wykazują wyższe zapotrzebowanie białko w diecie. Zaletą jest dobra przyswajalność, dla alergików produkowane jest białko pozbawione laktozy. 
  • drugim rodzajem jest białko jajeczne, które pod względem wartości odżywczych najbardziej podobne jest do białka ludzkiego. Zażywane zazwyczaj przed snem ze względu na niskie tempo wchłaniania, idealne jest dla osób nietolerujących laktozy. Niestety alergicy muszą przyzwyczaić się do specyficznego smaku tej jajecznej odmiany protein.
  • trzeci rodzaj odżywek białkowych to suplementy łączące białko jajeczne, serwatkowe i kazeinowe. Mają one wysoką wartość odżywczą i charakteryzują się średnim tempem wchłaniania. Białko mieszane jest odpowiednie dla każdego sportowca, na różnym poziomie zaawansowania. Możebyć stosowane zarówno po terningu, jak i w ciągu dnia pomiędzy posiłkami oraz na noc. Firmy oferują wiele rodzajów mieszanek - według indywidualnych potrzeb.

Pożywienia nie zastąpisz

Odżywka bez wyjątku powinna być stosowana jako uzupełnienie spożywanych posiłków, a nie jako główny, dzienny dostawca protein. „Jeśli mamy niedobór białka w diecie, warto używać suplementu białkowego, jeśli nie mamy niedoboru - nie powinniśmy go stosować”- mówi trener Akop Szostak na swoim blogu. Należy pamiętać, że nadmiar protein przekształca się w tkankę tłuszczową, a w dalszej perspektywie może doprowadzić do wadliwego funkcjonowania niektórych narządów wewnętrznych, w tym wątroby i nerek. Sportowcy, którzy trenują wyczynowo, w większości nie są w stanie przyjmować potrzebnego im białka wraz z produktami spożywczymi. Tutaj niezbędne jest wsparcie odżywkami. Inaczej jest w przypadku osób, które uprawiają sport na poziomie amatorskim. Dla nich odżywka może, ale nie musi, być suplementem diety. Decyzja leży po naszej stronie – w jej podjęciu zawsze pomoże nam trener lub dietetyk 😊.

Hanna Górczyńska

Autor Hanna Górczyńska

Fanka sportu, miłośniczka aktywnego trybu życia i obserwatorka świata.

Słowa kluczowe

białko w diecie , odżywki

Artykuły powiązane