Woda i izotoniki, czyli wszystko o nawadnianiu.

Woda i izotoniki, czyli wszystko o nawadnianiu. Odpowiednie nawadnianie się jest jedną ze złotych zasad zdrowego trybu życia.

Aleksandra Hutna, , Dieta i żywienie

Dzięki właściwym ilościom wody w organizmie poprawia się nasza przemiana materii, kondycja skóry, pozbywamy się toksyn i zapobiegamy wielu chorobom.  

Zbawienne działanie wody 

Woda stanowi 70% naszego ciała i jest dla człowieka niezbędnym składnikiem potrzebnym nie tylko do prawidłowego funkcjonowania, ale nawet do życia. Stwarza właściwe środowisko dla wielu reakcji biochemicznych w komórkach naszego organizmu, transportuje substancje odżywcze, hormony, enzymy, a przede wszystkim reguluje temperaturę ciała. Zawartość wody w organizmie ulega wahaniom ze względu na wiek, jak i jakość spożywanych pokarmów (zawartość soli). Dlatego tak ważnym jest, by dostarczać odpowiednie jej ilości. Uczucie pragnienia jest już oznaką odwodnienia! Zbyt mało wody w organizmie prowadzi do ciężkiego odwodnienia, a następnie do śmierci. Niedobór wody może objawiać się poprzez: 

  • Suchość w ustach, wysuszoną skórę, zmęczone i przekrwione oczy; 
  • Ból podczas poruszania się (niespowodowany żadnym urazem); 
  • Ciągłe uczucie zmęczenia i osłabienia; 
  • Problemy z trawieniem i zaparcia; 
  • Zawroty i bóle głowy; 
  • Podwyższone tętno; 
  • Nieświeży oddech; 
  • Podwyższoną temperaturę ciała; 

 Przepis na długoletnie zdrowie i urodę 

Aby móc czerpać z tego, co daje nam woda, należy pić co najmniej 1,5l wody mineralnej. Najlepiej jest zawsze mieć butelkę przy sobie i popijać wodę małymi łyczkami cały czas. Warto zwracać również uwagę na etykiety w sklepach i wybierać wodę o najbogatszym składzie mineralnym.

„Kupując wodę zwracam uwagę na zawartość wodorowęglanów, bo ta określa ilość składników mineralnych. Najlepsze do codziennego picia to takie, które mają od 300 do 1200 HCO3. Te powyżej 1200 można pić okresowo, a te powyżej 3000 HCO3 tylko okazjonalnie lub w formie kuracji. Na etykiecie wody sprawdzam też jakie składniki mineralne zawiera, dla mnie najważniejszy jest magnez. Magnezu powinno być ponad 50mg/l, wapnia ponad 150mg/l, a siarczanów ponad 250mg/l. Nie piję wód z filtrów działających na zasadzie odwróconej osmozy, bo są zbyt oczyszczone. Wybieram wody w szklanych, najlepiej ciemnych butelkach.” – zdradza na swoim blogu Anna Lewandowska.

Pamiętaj! Wysokie temperatury i aktywność fizyczna to czynniki zwiększające nasze zapotrzebowanie na wodę. Dlatego podczas upalnych dni oraz dni treningowych nie zapomnij o dodatkowym uzupełnieniu płynów w organizmie.    

Nawadnianie a trening 

Chociaż woda ma wiele korzyści, jednak gdy wybieramy się na intensywny, długi (ponad 1h) trening, warto sięgnąć po napój izotoniczny (izotonik). Jest to napój, którego picie ma na celu wyrównanie poziomu wody i elektrolitów, uzupełnienie witamin i soli mineralnych oraz w niewielkim stopniu węglowodanów, wydalanych z organizmu podczas wysiłku fizycznego. W przypadku dłuższego, bardziej wymagającego treningu jest on lepszym rozwiązaniem, gdyż zawiera pierwiastki (najistotniejsze: sód, potas, magnez, wapń, chlor) w ilościach takich, w jakich występują one we krwi. Wchłaniają się szybciej, pozwalając nam działać dłużej i lepiej. 

A co jeśli kolorowe napoje izotoniczne ze sklepowych półek nas nie przekonują?

Sięgnijmy po wodę kokosową!

„To  eliksir życia – dosłownie! Ma skład niemal identyczny z ludzkim osoczem i w krajach trzeciego świata do dziś bywa zamiennikiem krwi podczas transfuzji. Jest to doskonały dowód na drogocenne właściwości wody kokosowej – przekonuje Lewandowska. - Piję ją regularnie, bo jako aktywy sportowiec wiem, jak ważne jest uzupełnianie elektrolitów traconych podczas wysiłku. Potas, magnes, sód i wapń są bardzo istotne dla prawidłowego rozwoju organizmu, a szczególnie układu nerwowego i mięśniowego, dlatego podczas pocenia się warto je uzupełniać napojami izotonicznymi, a woda kokosowa jest właśnie jednym z nich. Regularne picie wody kokosowej przyspiesza metabolizm i jest niemal gwarancją zachowania świetnego zdrowia i samopoczucia.”

Lista zalet wody kokosowej jest bardzo długa. W trosce o szczupłą sylwetkę warto zastąpić nią soki i kolorowe izotoniki. W porównaniu z nimi woda kokosowa nawadnia organizm nawet 10 razy lepiej! Dostarcza niezbędnych mikroelementów, nie zawierając przy tym żadnych sztucznych dodatków jak stabilizatory, substancje słodzące, konserwujące czy regulatory kwasowości. Jest całkowicie naturalna i zawiera bardzo niewiele kalorii, dlatego można bez obaw pić jej duże ilości. Badania naukowe wykazały, że woda kokosowa korzystnie wpływa na pracę serca i układu krwionośnego (obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko miażdżycy), ma dobroczynne działanie w schorzeniach układu nerwowego, trawiennego (podaje się ją w przypadku biegunki, wymiotów czy problemów żołądkowych) i moczowego (zmniejsza stres antyoksydacyjny w nerkach, rozbija kamienie nerkowe). Posiada właściwości antyalergiczne, przeciwgrzybiczne, antybakteryjne oraz antywirusowe (zwalcza m.in. wirusa opryszczki oraz grypy). 

„Produkty pochodzące z kokosa zyskują na popularności, a sklepowe półki wprost uginają się pod ciężarem mąk, mleczek, olejów, cukrów i wód kokosowych. Radzę uważnie czytać etykiety, bo większość tych produktów w procesie pasteryzacji traci witaminy i elektrolity, a dodatkowo jest sztucznie dosładzana” – ostrzega trenerka.

 Zrób swój własny izotonik 

Składniki, które następnie należy zmieszać razem: 

-1l wody  

-3 łyżeczki miodu  

-¼ łyżeczki soli 

-sok z połowy cytryny 

-sok z połowy limonki 

Woda uzupełni straty wydalone wraz z potem, miód jest świetnym źródłem węglowodanów prostych, które dodadzą energii, sól zrekompensuje straty elektolitów, a cytrusy dodadzą walorów smakowych oraz witamin.

Aleksandra Hutna

Autor Aleksandra Hutna

Wielbicielka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzień bez treningu na siłowni to dla niej dzień stracony.

Słowa kluczowe

nawadnianie organizmu , Lewandowska , izotoniki

Artykuły powiązane