Joga. Giętkie ciało, otwarty umysł.

Joga. Giętkie ciało, otwarty umysł. Jak zacząć przygodę z jogą?

Aleksandra Hutna, , Rady dla ćwiczących, Wybierz sport dla siebie

Słowo joga ma wiele znaczeń, ale najistotniejszymi z nich są:

- ujarzmienie – rozumiane jako panowanie nad ciałem i umysłem, ich pragnieniami i potrzebami;

- droga – symbolizująca wypracowywaną dyscyplinę i podjęte działania w podążaniu do celu;

- zjednoczenie – spójność myśli i czynów, dążących do doskonałości. Poznanie własnej natury, swoich możliwości i ograniczeń.

Joga to przede wszystkim praca nad sobą, umożliwiająca odnalezienie równowagi życiowej. Ponadto, sposób na walkę z wieloma schorzeniami i problemami zdrowotnymi.

Wywodzi się od najstarszych ludów Indii. System jogi wraz z filozofią ukształtowały się ok. III w p.n.e. W tym czasie powstał również najstarszy i najważniejszy traktat – jogasutra. Przekaz jogi przetrwał do dziś w Indiach, co czyni ją jedną z najstarszych tradycji przekazywanych w historii człowieka. Istnieje wiele systemów jogi. Na Zachodzie najbardziej popularnym stała się Hathajoga, na którą składają się asana (pozycja jogiczna), pranayama (oddech) i krija (sześć procesów oczyszczających).

Jak zacząć trenować jogę?

Aby rozpocząć swoją przygodę z jogą, należy: zapoznać się z podstawowymi asanami – gimnastycznymi pozycjami, wzmacniającymi i rozciągającymi nasze ciało oraz opanować odpowiednie techniki oddychania. Oczyszczą one ciało, system nerwowy, a także umożliwią wyciszenie, kontrolę nad swoimi emocjami i wsłuchanie się w swój wewnętrzny głos.

  1. Pozycja góry - stań prosto ze stopami razem, cofnij i opuść barki, trzymaj głowę w centrum, wyciągnij szyję. Rozłóż ciężar równo na podeszwach stóp. Twoje ciało powinno tworzyć prostą linię. Jest to pozycja wyjściowa do kolejnych asan.
  2. Pozycja drzewa - przyjmij pozycję góry. Zginając prawe kolano i pomagając sobie ręką, umieść stopę jak najwyżej na wewnętrznej stronie lewego uda. Oprzyj ręce na biodrach i utrzymuj równowagę na wyprostowanej lewej nodze. Wyciągnij ręce na boki, skieruj wnętrza dłoni do sufitu i unieś ręce ponad głowę. Tułów jest pniem a ręce gałęziami pozycji drzewa. Im bardziej wyciągniesz całe ciało, tym pozycja będzie stabilniejsza. Zachowaj pełny, równomierny oddech. Pozostań w pozycji 30 sekund. Powtórz tę pozycję na drugą stronę, a potem wróć do pozycji góry.
  3. Pozycja trójkąta - z pozycji góry, weź głęboki wdech i podskocz, wyrzucając ręce i nogi na boki. Odległość między stopami powinna wynosić około 1,20 m. Skręć lewą stopę 20 stopni do wewnątrz, a prawą stopę i udo odchyl 90 stopni na zewnątrz. Całkowicie wyprostuj kolana zaciskając mięśnie z przodu ud i podciągając rzepki kolanowe. Na wdechu wyciągnij kręgosłup do góry, a na wydechu pochyl się w prawo, opierając prawą dłoń na kostce. Oprzyj lewą rękę na biodrze. Cofając lewy bark, skręć tułów na zewnątrz, tak aby stopy, plecy i barki znalazły się w jednej pionowej płaszczyźnie. Wyciągnij lewą rękę do góry. Pozostań w tej asanie 30 sekund, utrzymując pełny oddech. Na wdechu unieś tułów. Skręć stopy w lewo i wykonaj pozycję tyle samo czasu na drugą stronę.
  4. Pozycja wojownika - będąc w pozycji góry, na wydechu przejdź do szerokiego rozkroku - odstaw lewą nogę do tyłu tak, aby móc utrzymać stabilną pozycję. Prawą stopę skieruj palcami do przodu, lewą stopę z tyłu ustaw do niej prostopadle. Mocno dociśnij stopy do podłoża, szczególnie zewnętrzną krawędź z tyłu. Z wydechem zegnij prawą nogę w kolanie zwracając uwagę, żeby kolano nie kierowało się do środka, tylko w stronę palców stóp. Z wdechem unieś ręce ponad głową i jeśli nie odczujesz napięcia w barkach i szyi, połącz dłonie i wyprostuj łokcie. W przypadku napięcia, pozostaw ręce na szerokość barków. Pozostań w pozycji 30 sekund, a następnie powtórz na drugą stronę.
  5. Pozycja kobry - połóż się wygodnie na brzuchu, rozciągnij tułów, ręce, nogi i zrelaksuj się. Z wydechem, zegnij łokcie i połóż dłonie na macie blisko ciała na wysokości przepony lub niżej w okolicy pępka. z wdechem podnieś głowę, szyję i klatkę piersiową. Z wydechem opuść i rozluźnij ciało. Z kolejnym wdechem wejdź do pełnej, głębszej pozycji – spróbuj delikatnie odepchnąć się dłońmi od podłoża, wyprostować łokcie, pozostawiając kość łonową i miednicę na macie. Utrzymaj kobrę przez kilka wygodnych oddechów i z wydechem wróć do leżenia.
  6. Pozycja wielbłąda - uklęknij, usiądź na piętach. Z wdechem unieś ręce, tułów i pośladki do góry. Z wydechem opuść ręce i ułóż dłonie na biodrach lub w okolicy stawów krzyżowo-biodrowych. Jednocześnie wydłuż odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Trzymaj kolana, łydki i stopy razem lub rozstaw je na szerokość bioder. Zacznij powoli wychylać się do tyłu, przenosząc dłonie na podeszwy stóp. Biodra i klatkę piersiową kieruj do przodu, uda układaj prostopadle do podłogi. Ręce wyprostowane, głowa odchylona do tyłu. Pozostań w pozycji na 3-6 oddechów. Z wydechem wyjdź z pozycji unosząc się do góry, lub siadając na piętach.
  7. Pozycja psa z głową na dole - uklęknij, ułóż dłonie pod barkami, a kolana pod biodrami. Z wydechem, odpychając się, unieś kolana z ziemi. Możesz najpierw nie prostować jeszcze całkiem nóg w kolanach pozwalając, żeby nogi z tyłu rozciągały się delikatnie. Pięty mogą być uniesione. Z kolejnym wydechem postaraj się jeszcze bardziej wydłużyć w pozycji. Odpychając się nadal mocno od nasad palców, prostuj nogi w kolanach. Głowa powinna znajdować się na przedłużeniu linii kręgosłupa. Zostań w pozycji na 6 równych wdechów i wydechów, później wróć do klęku podpartego i wycofując pośladki do tyłu, przejdź do skłonu. Kręg po kręgu, wyprostuj się, wracając do pozycji góry.

 Wszechmocna joga - poznaj zalety

  • Redukuje stres
  • Pomaga w walce z depresją oraz nerwicą
  • Znacznie łagodzi bóle pleców i stawów (spowodowanych nieprawidłową postawą, skoliozą, innymi tego typu schorzeniami oraz podczas zaawansowanej ciąży)
  • Naturalnie skłania do zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze
  • Pomaga w walce z bezsennością
  • Poszerza pojemność płuc i pomaga w leczeniu astmy
  • Pomaga zwalczać bóle głowy
  • Ułatwia łagodne przejście przez okres przekwitania
  • Pomaga zwalczyć nadwagę oraz wzmocnić siłę i wydajność mięśni
  • Wpływa korzystnie na pracę serca, procesy metaboliczne
  • Poprawia samopoczucie

A więc warto zacząć, a jeszcze bardziej - kontunuowac ćwiczenie jogi.

Aleksandra Hutna

Autor Aleksandra Hutna

Wielbicielka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzień bez treningu na siłowni to dla niej dzień stracony.

Słowa kluczowe

joga , hathajoga , asany

Artykuły powiązane