Dieta. Zdrowe przekąski i słodycze.

Dieta. Zdrowe przekąski i słodycze. Sportowiec też człowiek i czasem ulega słodkiej pokusie. Ale robi to z głową.

Paulina Pysz, , Dieta i żywienie, Rady dla ćwiczących

Czy istnieją zdrowe słodkości? Czy musimy wimię treningu odmawiać sobie tej przyjemności?

Na szczęście jest na rynku wiele produktów, które skutecznie zastąpią nam tradycyjne słodycze, a jednocześnie nie będą kolidować ze zdrową dietą. Można je wykonać samemu unikając glutenu, cukru lub zrobić ciasto pełne zdrowego błonnika o niskiej kaloryczności. Na szczęście dla osób zapracowanych coraz więcej sklepów oferuje tego rodzaju produkty.

Słodycze jak widzę, to kwicę

Owoce – najprostszy sposób na coś słodkiego. Oczywiście najlepsze są te świeże i nieprzetworzone. Całkiem sensownym rozwiązaniem są także popularne chipsy owocowe lub warzywne. W bardzo prosty sposób zrobimy je sami, bez cukru czy syropu.

Szybki i prosty przepis: obranego banan kroimy na plasterki, smażymy w rozgrzanym oleju kokosowym około 1-2 min. z każdej strony. Do smaku można posypać kokosem lub cynamonem.

Idąc tym tropem sięgajmy po bakalie, figi, daktyle, morele, rodzynki, migdały, rozmaite orzechy. Zawierają one magnez, potas, kwas foliowy, błonnik, witaminę E oraz witaminy z grupy B. Nie przesadzajmy jednak z bakaliami, bo akurat one są bardzo kaloryczne. Możemy za to osłodzić sobie życie gorzką czekoladą. Zawiera ona potas, magnez, wapń, żelazo, fluor oraz miedź, a także witaminę A i E. Idealne będą też lody domowej roboty na naturalnym jogurcie z owocami lub sorbet oraz zdrowe ciasta. Przepisów jest mnóstwo. Od marchewkowego po dyniowe, rabarbarowe, ze szpinakiem czy mandarynkowe z migdałami pozbawione całkowicie glutenu (wykonane z mandarynek lub pomarańczy, mielonych migdałów, jajek, ksylitolu). Nawet nutellę można wykonać samodzielnie z orzechów laskowych, kakao, mleka i cukru kokosowego. Efekt zaskakująco smaczny :)

Zamienniki cukru i glutenu

Po wyeliminowaniu cukru z naszej diety, także tego brązowego, nasze życie nie musi stać się gorzkie. Można go zastąpić ksylitolem czyli cukrem brzozowym.  Wygląda identycznie jak ten tradycyjny, w dodatku ma wiele zalet. Badania udowodniły, że jego kaloryczność jest znacznie mniejsza - aż o 40% - od tradycyjnego cukru białego. Przez niski indeks glikemiczny, nie doprowadza do skoków poziomu cukru i insuliny we krwi. Działa bakteriobójczo, nie sprzyja powstawaniu próchnicy. Jednak ksylitol należy wprowadzać do diety stopniowo, aby uniknąć wzdęć lub biegunek. Wiele osób używa jako zamiennika także stewii, która choć słodka to ma charakterystyczny smak i nie każdemu pasuje.

Obecnie dość popularny jest także temat glutenu i choć zasługuje on na całkiem osobny artykuł to warto o nim wspomnieć choć częściowo. Zdrowy tryb życia często łączy się z jego eliminacją. Czym więc zastąpić produkty, które zawierają gluten? Może być to mąka migdałowa, która ponadto jest uboga w węglowodany, mąka z brązowego ryżu, kokosowa lub kukurydziana.

Jedzmy więc słodycze, ale z głową! Na zdrowie!

Paulina Pysz

Autor Paulina Pysz

Kocha konie. Pisanie jest dla niej ujeżdżaniem galopady myśli.

Słowa kluczowe

cukier , słodycze , gluten , zamienniki cukru

Artykuły powiązane