Pilates - trening dla każdego?

Pilates - trening dla każdego? Jeśli chcesz się rozciągnąć i mieć spręzyste ciało - ćwicz pilates.

Paulina Pysz, , Wybierz sport dla siebie

Pilates to forma trenigu, dzięki której z czasem zyskamy smukłą sylwetkę i sprężyste ciało. To doskonała forma rehabilitacji i ćwiczeń uzupełniających dla sportowców po kontuzji. Pilates jest jednak na tyle specyficzny - cechuje go precyzja, ale i powolność ruchów - że nie każdemu może odpowiadać.

Narodziny pilatesu

Twórcą systemu ćwiczeń piletes jest Joseph Pilates, który borykał się z astmą i gośćcem stawowym od najmłodszych lat. Mimo to stawiał czoła swoim dolegliwościom systematycznie ćwicząc gimnastykę, sztuki walki, boks i jazdę na nartach. Ze względu na problemy oddechowe dołączył ćwiczenia z jogi i Tai Chi. Bardzo szybko okazało się, że zestaw ćwiczeń który opracował wykorzystując elementy różnych sportów, poprawiły znacznie jego stan zdrowia. Ponadto stał się także doskonałą metodą rehabilitacji, którą także docenili podopieczni Josepha Pilatesa.

Na czym to polega?

Pilates jest połączeniem gimnastyki, jogi, Tai Chi i baletu. Ruchy są bardzo spokojne i wolne, ale za to niezwykle precyzyjne. Ćwiczenia wzmacniają całe ciało i uczą jego świadomości, a także korygują wady postawy. Uelastyczniają i rozciągają mięśnie oraz ścięgna. Poprawiają koordynację i równowagę. Pomagają także redukować stres i napięcie w ciele, a także uczą prawidłowego oddechu. Praca z oddechem jest niezwykle istotnym elementem pilatesu.

Pilates adresowany jest do amatorów sportu w każdym przedziale wiekowym i nadal zaleca się go osobom z problemami zdrowotnymi. Wielu sportowców korzysta z tej formy rehabilitacji po przebytych kontuzjach. Pilates doskonale sprawdza się także w przypadku osób z doskwierającymi dolegliwościami kręgosłupa. Tego rodzaju ćwiczenia wzmacniają mięśnie pleców, stabilizując je. Pilates angażuje i wpływa na wszystkie partie ciała, dlatego doskonale kształtuje całą sylwetkę. W pilatesie z pewnością trzeba postawić na koncentrację i precyzję. Ćwiczenia są różnorodne, ale poprawne wykonanie choc jednego wymaga nierzadko dłuższego treningu i prawdziwej dokładności. Prawidłowe wykonywanie ćwiczeń jest niezwykle istotne.

Pilates nie jest męczącą formą ćwiczeń i nie wymaga dobrej kondycji. Ze względu na swoją specyficzną formę przynosi spokój i relaks zarówno dla ciała i psychiki. Na tego rodzaju trening mogą zapisać się również osoby starsze, po kontuzjach, otyłe, a nawet kobiety w ciąży (w tym przypadku należy skonsultować się z lekarzem, a potem z instruktorem, który dopasuje rodzaj ćwiczeń). Pilates nie jest intensywną formą wysiłku, więc nie nadaje się dla osób, które marzą o szybkim odchudzaniu. Pilates jest niewskazany dla osób z przepukliną dyskową, osteoporozą, kręgozmykiem, wrodzoną łamliwość kości.

Liczy się jakość, a nie ilość!

Jeżeli chcesz, aby pilates przyniósł zamierzone efekt zacznij od podstaw. Skup się na prawidłowym oddechu, odpowiedniej pracy mięśni brzucha i precyzyjnym wykonaniu ćwiczeń. Każdy kąt nachylenia, oddychanie przeponą, właściwe napięcie mięśni, odpowiednia symetria ciała, to bardzo istotne elementy, które tworzą efektywną całość i sedno pilatesu. Aby dojść do perfekcji czasem trzeba spędzić wiele godzin na macie, dlatego nie zniechęcaj się! Pamiętaj, że pilates nie wyciśnie z ciebie ósmych potów, i choć nie wyjdziesz z mokrą koszulką z sali, to z czasem zauważysz w swoim ciele zmiany. Jak w każdym treningu ważna jest regularność..

Pilates to delikatna i przyjazna forma treningu, którą z powodzeniem możemy przeprowadzić w domowym zaciszu. Oczywiście pod warunkiem, że nie potrzebujemy już pomocy i wskazówek instruktora. Niemniej jednak pilates zawsze będzie wymagał systematyczności i sporej dawki cierpliwości. Pamiętajmy, że kluczem do pilatesu jest dokładność. Każdy ruch powinien być precyzyjny, płynny i przemyślany.

Paulina Pysz

Autor Paulina Pysz

Kocha konie. Pisanie jest dla niej ujeżdżaniem galopady myśli.

Słowa kluczowe

pilates , oddech , ból kręgosłupa , kontuzja

Artykuły powiązane