Nauka pływania dla każdego.

Nauka pływania dla każdego. Tyle okazji: jezioro, morze, basen. Czas na naukę pływania!

Hanna Górczyńska, , Rady dla ćwiczących, Wybierz sport dla siebie

Pływanie: uniwersalna i dostępna dyscyplina, którą wybierają osoby w każdym wieku, idealna dla ogólnego rozwoju forma aktywności fizycznej.

Pływanie to jedna z najbardziej rozwijających dyscyplin sportu. Dzięki niej wzmacniamy wszystkie mięśnie, zwiększamy wytrzymałość, koordynację i ogólną sprawność fizyczną. Podczas ruchu w wodzie uczymy się również, jak kontrolować oddech, i tym samym poprawiamy wydolność serca i płuc. Pobudzamy do pracy głównie mięśnie grzbietu, ramion, ud, brzucha, barków i klatki piersiowej. Poza wzmacnianiem mięśni i budowaniem kondycji, dzięki uprawianiu tego sportu możemy leczyć zwyrodnienia kręgosłupa i odciążyć stawy. Pływanie jest stosunkowo mało kontuzyjną dyscypliną. Mimo to pływacy powinni być szczególnie wyczuleni na ewentualne urazy barków, łokci oraz mięśni i stawów w kończynach górnych i dolnych. Oprócz niewątpliwych walorów zdrowotnych, pływanie to doskonała forma rozrywki, przeznaczona nie tylko dla młodych. Tu nie obowiązują limitu wieku, na zajęcia w wodzie mogą uczęszczać już niemowlęta pod opieką rodziców, a także kobiety w ciąży czy osoby starsze. Dla wielu wyjście na basen jest sposobem na relaks po długim dniu spędzonym w pracy w statycznej pozycji- pływając łatwo możemy zredukować napięcie mięśni spowodowane między innymi długotrwałym stresem. Nie pozostaje nic innego jak tylko odpowiednio przygotować się do wyjścia i wskoczyć do basenu czy jeziora.

Wyposażenie pływaka składa się z kostiumu kąpielowego lub kąpielówek, które nie będą krępować jego ruchów i zapewnią konieczną wygodę. Dlatego tak ważne jest indywidualne dopasowanie stroju, wykonanego najczęściej z lycry bądź lycry z bawełną. Drugim elementem jest gumowy czepek, wymagany na większości basenów pływackich. Ostatnim przedmiotem ułatwiającym pływanie są okularki- powinny ściśle przylegać do twarzy i nie przepuszczać wody podczas poruszania się. Podczas wyjścia na pływalnię czy nad inny akwen wodny, przyda się również ręcznik, klapki pływackie i płyn czy szampon. Według WOPR-u zalecana temperatura wody do kąpieli nie powinna być niższa niż 18 stopni, zaś odpowiednia temperatura wody w basenie ma zazwyczaj około 27 stopni. Przed zanurzeniem w jej otchłaniach warto pamiętać o rozgrzewce, aby uniknąć ewentualnych urazów. Tak jak przy uprawianiu innych sportów, zanim zaczniemy pływać wykonujemy kilka prostych ćwiczeń wzmacniających i rozciągających, takich jak skłony, krążenia ramion czy tułowia. Gotowi? Czas pokonać opór wody.

Pierwszym etapem nauki pływania jest poprawna pozycja. Zawsze powinniśmy ustawiać się równolegle do powierzchni wody, aby jak najbardziej zmniejszyć jej opór. W utrzymaniu pozycji pomogą nam ruchy nóg. Warto pamiętać, żeby poruszać zarówno nogami ,jak i rękoma pod, a nie nad taflą wody- tylko w ten sposób będziemy płynąć do przodu. Ci, którzy dopiero próbują swoich sił w tej dyscyplinie, mogą wspomóc się przyborami, takimi jak deska czy bojka. W ten sposób łatwiej będzie im poruszać się na powierzchni wody. Na jakimkolwiek etapie nauki bądź doskonalenia pływania jesteśmy, najważniejszą umiejętnością do opanowania jest zachowanie właściwego oddechu. Gdy uda nam się kontrolować wdechy i wydechy powietrza w odpowiednich momentach, będziemy mogli rozpocząć doskonalenie techniki pływania poszczególnymi stylami. Zaliczamy do nich: styl klasyczny, grzbietowy, motylkowy i dowolny, czyli popularnego kraula. Jak doskonalić technikę poruszania się konkretnym stylem? Oto kilka wskazówek Kacpra, instruktora pływania:

  • Styl klasyczny to najwolniejszy ze stylów pływackich, jednak wyjątkowo wymagający technicznie. Ruch nogami jest symetryczny- odpychamy się równocześnie zgiętą prawą i lewą stopą. Podczas takiego kopnięcia powinniśmy poczuć opór na podeszwach. Ręce również układamy symetrycznie, podczas ruchu łokcie nie mogą przekraczać linii barków. Prawidłowo wykonany styl klasyczny jest kryty, oznacza to, że po kopnięciu nogami i wyrzucie rąk do przodu chowamy głowę pod wodę i dajemy sobie chwilę na wyleżenie
  • Podczas pływania stylem dowolnym i grzbietowym musimy pamiętać o ułożeniu ciała na wodzie. Przy grzbiecie biodra nie mogą opadać na dno, w innym wypadku trudniej nam się płynie. Nogi pracują tu bez przerwy, ruch obejmuje całą długość kończyn, od bioder po stopy. Ręce powinny poruszać się symetrycznie i dokładnie, dodatkowym wsparciem jest dla nich rotacja tułowia
  • Kraul to najszybszy styl pływacki i zarazem najbardziej popularny wśród pływaków. Bardzo istotna jest tutaj koordynacja oddechów. Najlepiej brać oddech co trzy ruchy rąk wynurzając tylko część twarzy, raz na jedną, a raz na drugą stronę. To pozwoli zachować symetrię i uniknąć skrzywienia szyi. W kraulu ręka pozostaje prosta, gdy zaczynamy i kończymy ruch pod wodą, natomiast lekko uginamy ją kiedy znajduje się w powietrzu
  • Styl motylkowy, znany również jako delfin, jest najtrudniejszy do opanowania. Najlepiej zabrać się do nauki, jeśli zna się wcześniej trzy pozostałe style pływackie. Nie potrzeba wkładać w niego wiele siły- tu liczy się technika. Płynność ruchów zależy od równomiernej pracy nóg i elastyczności całego ciała

Pływanie to dyscyplina sportu na każdą porę roku, a sposobów na opanowanie tej sztuki jest wiele. Na basenie można uczęszczać na zajęcia doszkalające na rożnych poziomach zaawansowania, które pomogą nam na doskonalenie wymagającej techniki tej dyscypliny sportu. Co jednak najważniejsze, zarówno podczas nauki jak i zgłębiania tajników pływania niezbędna jest regularność. Dwa lub trzy treningi w tygodniu wystarczą, żeby dostrzec szybkie efekty swojej pracy.

Hanna Górczyńska

Autor Hanna Górczyńska

Fanka sportu, miłośniczka aktywnego trybu życia i obserwatorka świata.

Słowa kluczowe

wakacje

Artykuły powiązane