Pole dance – fitness na rurze.

Pole dance – fitness na rurze. Gimnastyka z drążkiem, czyli połączenie fitnessu, tańca i elementów akrobatyki.

Paulina Pysz, , Wybierz sport dla siebie

Pole dance potocznie nazywany jest tańcem na rurze lub gimnastyką z drążkiem... Dokładnie mówiąc jest to połączenie fitnessu, tańca i elementów akrobatyki. Niektóre osoby określają  pole dance jako połączenie ćwiczeń z ekspresją artystyczną. Okazuje się, że tego rodzaju sport jest świetnym sposobem na modelowanie sylwetki i poprawę kondycji. Pole dance wpływa na rzeźbę całego ciała, gdyż mobilizuje do pracy wszystkie mięśnie. Specyfika tego sportu sprawia, iż po pierwszym treningu odczujemy zakwasy - zwłaszcza ramion. Trzeba przygotować się także na siniaki. Jednak na szczęście jest to etap przejściowy. I choć brzmi wymagająco, to tak naprawdę każdy może spróbować swoich sił w tym sporcie, nawet osoby, które mają należą do tych okrąglejszych.

Ile kalorii spala trening pole dance? W zasadzie ciężko to określić, ponieważ jest to zależne od poziomu intensywności treningu. Choć i początkujący, a może zwłaszcza osoby, które zaczynają tego rodzaju treningi, mogą nieźle się spocić. Średnio można określić, że godzina spędzona na pole dance spala od 300 do 500 kacl.

Pole dance dla każdego?

Czy osoby walczące z nadwagą mogą trenować ten sport? Odpowiedź jest prosta – TAK! :) Czy trenując pole dance można schudnąć? Oczywiście! Ćwiczenia warto powtarzać systematycznie, a do tego powinno dołączyć się dietę. Jednak nawet jeden trening w tygodniu daje widoczne efekty. Pole dance pobudza metabolizm i pozwala spalić znaczną liczbę kalorii. Panie o okrąglejszych kształtach mogą spróbować swoich sił w tańcu na rurze i wbrew pozorom świetnie dają sobie radę. Jednocześnie mogą gubić zbędne kilogramy i od razu modelować ciało. Nie musisz także martwić się o to, że masz problem z rozciąganiem. To prawda, że część figur takich jak np. Rainbow Marchenko czy Janeiro, wymagają pełnego szpagatu i dobrze rozciągniętego kręgosłupa, ale są to jedynie elementy pole dance i wykonuje się je na bardziej zaawansowanym poziomie. Zajęcia są podzielone na kilka stopni trudności i bez problemu możemy je dopasować do swoich umiejętności. Ponadto pole dance nie jest zarezerwowane wyłącznie dla kobiet. Okazuje się, że także mężczyźni pojawiają się na tych zajęciach, i wśród zawodowców także jest wielu męskich przedstawicieli np. Kristian Lebedev, Eugeny Greshilov czy Ibrahim Tunc.

Będę wyglądała jak kulturysta...

Bez obaw, o ile pole dance wpływa na rozrost mięśni, zwłaszcza barków, ramion, pleców i brzucha, to nie przesadzając z odżywkami, szanse są znikome ;). Jedynie poprawimy wygląd naszej sylwetki, która będzie wyglądać fit. Pole dance ma jeszcze jeden duży plus jeżeli chodzi o wpływ na mięśnie. Ponadto odciążymy swój kręgosłup, bowiem tego rodzaju trening pobudza mięśnie głębokie podtrzymujące nasze ciało. Tego rodzaju ćwiczenia wpływają na postawę całej sylwetki. Mimo, iż w trakcie ćwiczeń nie jest wykorzystywane dodatkowe obciążenie – nie musisz dźwigać hantli - to pamiętaj, że nieustannie będziesz mierzyć się z ciężarem własnego ciała. To właśnie dlatego dochodzi do przyrostu tkanki mięśniowej. I o ile siła rąk będzie przydatna, to sama technika także jest bardzo istotna i może wiele ułatwić. Zaczynając od podstaw takich jak climb czyli wspinanie się na rurę. Pole dance także doskonale wpływa na równowagę i koordynację ciała. Jest zabawą, wymagającą formą ćwiczeń, która nie tylko poprawi twoje samopoczucie, ale i sprawi, że poczujesz się bardziej kobieco.

Jak się przygotować?

Na początek nie musisz mieć specjalnej odzieży przeznaczonej do pole dance. W zupełności wystarczą krótkie spodenki, nie dłuższe niż do połowy uda. Powinny być wygodne i elastyczne, tak aby nie krepowały ruchów, a kieszonki czy guziki nie uwierały podczas ćwiczeń. Możesz założyć obuwie sportowe lub pozostać boso, a na górę dopasowaną koszulkę z krótkim rękawkiem lub na ramiączkach. Pamiętaj, aby nie smarować ciała olejkami lub balsamem, to z pewnością nie ułatwi treningu. Ciało straci przyczepność i możesz mieć problem nawet ze wspięciem na drążek. Pamiętaj, że zapał to nie wszystko i przed ćwiczeniami nie lekceważ rozgrzewki. Rozciągając ścięgna i więzadła uelastyczniamy je, dzięki czemu zostaje zmniejszone ryzyko zerwania ich. Zostaje zwiększony także przepływ tlenu przez tkanki i mięśnie - stają się bardziej prężne. Zatem nie tylko pomoże nam to w treningu, ale i zminimalizuje ryzyko kontuzji. I na koniec nie zniechęcaj się, każdy efekt wymaga czasu i ćwiczeń!

Pole dance rozwinął się do tego stopnia, iż organizowane są już zawody, a nawet mistrzostwa w tej dyscyplinie. Kluby fitness oferują tego rodzaju trening w Europie, w Australii, a nawet w całej Ameryce.

Pole dance to nie tylko specyficzna forma treningu, ale także świetna zabawa i doskonała alternatywa dla osób, które szukają w sporcie czegoś więcej niż tradycyjnych sposobów na aktywność ruchową!

Paulina Pysz

Autor Paulina Pysz

Kocha konie. Pisanie jest dla niej ujeżdżaniem galopady myśli.

Słowa kluczowe

taniec na rurze , gimnastyka z drążkiem , pole dance

Artykuły powiązane