Jak zacząć trenować. Motywacja do trenigu.

Jak zacząć trenować. Motywacja do trenigu. Rzucisz siedzący tryb życia, jeśli wybierzesz sport, który sprawi ci frajdę.

Joanna Kurda-Słodkowska, , Wybierz sport dla siebie

Chcemy zacząć, ale jak, skoro ciągle nam się nie chce? Znajdujemy mnóstwo wymówek: a to że nie jesteśmy w odpowiednim wieku, a to że zbyt szybko się męczymy i że aktywność fizyczna jest dla nas tylko obciążeniem. Po pierwsze: nic na siłę – nie od razu Kraków zbudowali. Warto pamiętać, że kiedy się zaczyna, zawsze jest najtrudniej zrobić pierwszy krok. Podejdźmy więc do tematu z radością i pewnym luzem. Najpierw pobiegajmy na próbę w starcych ciuchach, nie zaczynajmy od kupowania całego nowego sprzętu. Sport ma być przyjemnością, sposobem na spędzenie wolnego czasu, rozrywką, a nie obowiązkiem. Nie myślmy „muszę”, tylko „chcę, taki jest mój wybór”. Jak do tego dojść?

Wybierz sport, który lubisz i możesz uprawiać

Nie kieruj się modą, bo się zamęczysz i znowu dasz sobie argumenty na „nie”. Co z tego, że „wszyscy” biegają, jeżeli ty tego nienawidzisz. Kondycję poprawisz i wzmocnisz ciało uprawiając tenis, ping-ponga, koszykówkę, pływanie, gimnastykę, rower i wiele innych dyscyplin. Jest przecież coś, co sprawia Ci frajdę. Może lubisz grać w siatkówkę na plaży? Dlaczego więc ograniczać się tylko do urlopu nad morzem? Przyjemnie przecież byłoby grać przez cały rok. Zimą raczej w sali (taki mamy klimat), ale latem… są w miastach boiska z piaskiem do grania na dworze. Zastanów się więc, co lubisz i zacznij to robić. Bezpiecznie i z szacunkiem dla swojego organizmu.

Wielkie cele zostaw na później

Nie przebiegniesz od razu maratonu. Ale kiedyś… kto wie? Może pokażesz znajomym, że szpagat można zrobić w każdym wieku? Zacznij od niewielkich kroków. Liczy się systematyczność. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca 30 min. aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności przez pięć dni w tygodniu. Nie jest to dużo. Z czasem może ten trening wydłużysz, spróbujesz zrobić jeden skłon, jeden „brzuszek” więcej i zapewniam – uda się. Przyjdzie czas, że intensywniejsze treningi będą dla Ciebie nowym wyzwaniem. Ale najpierw daj sobie szansę i zacznij. Każdy mistrz, którego oglądasz i podziwiasz zaczynał od najprostszych rzeczy. Ile trzeba przejść na czworakach, żeby wstać na dwie nogi.

Wpisz trening w swój kalendarz

To ma być przyjemność, ale nie może być przypadkowa. Łatwiej się zmobilizować, kiedy masz plan działania. Zapisz się do małej grupy trenującej, umów ze znajomym lub indywidualnie z trenerem. Odwoływanie zajęć lub nieobecność kiedy inni Cię oczekują, nie jest przyjemna. Przecież masz silny charakter i wypełniasz zobowiązania. Kup karnet open do fitness klubu, a nuż niespodziewanie wpadnie Ci trochę wolnego czasu. Kup sobie w końcu ładny strój do ćwiczeń, taki w którym podobasz się sobie. Szkoda będzie go nie nosić i nie będziesz mieć wymówki, ze nie masz co na siebie włożyć.

Koncentruj się na bieżącym dniu

Treningi powinny być systematyczne, ale nie myśl o tym, że jutro czekają Cię te same katusze i tak do końca życia. Myśl tylko o ZREALIZOWANYM treningu, bądź dumny, że go zrobiłeś, ciesz się nim i pamiętaj, ze nie musisz, tylko chcesz to powtórzyć. Przyjdzie czas, ze będziesz mieć sprzymierzeńca – swój organizm, który będzie domagał się tego przyjemnego zmęczenia fizycznego, zastrzyku energii i endorfin.

Korzystaj z okazji

Dobrym motywatorem do uprawiania sportu są dzieci. One wyciągają na basen, łyżwy, rolki czy na rower. Zamiast się wymawiać brakiem czasu – idź z nimi, będziesz naprawdę zadowolony. Dzieci uszczęśliwisz i w dodatku odciągniesz od smartfona. Hotele, gdzie spędzasz urlop mają często ofertę sportową – sprawdź jaką i skorzystaj z niej. Jedź na rowerze po zakupy, wysiądź kilka przystanków wcześniej i przejdź się trochę, wybierz schody zamiast windy. Niech sport nie będzie wydarzeniem w Twoim życiu, tylko codzienną, normalną aktywnością.

Joanna Kurda-Słodkowska

Autor Joanna Kurda-Słodkowska

Ćwiczy regularnie, tańczy, umysł trenuje pisząc artykuły.

Słowa kluczowe

dyscyplina sportu , ćwiczenia , trening , sport dla mnie

Artykuły powiązane