Zumba to taneczny fitness.

Zumba to taneczny fitness. Zumbę można ćwiczyć w klubie, na powietrzu, a nawet w basenie.

Paulina Pysz, , Wybierz sport dla siebie

Na punkcie zumby oszalało wiele kobiet na całym świecie. Stała się jednym z podstawowych wyborów ćwiczących w klubach fitness. Zumbowy szał dotarł także do Polski.

Zumba jest połączeniem kilku rodzajów tańców latynoamerykańskich, m.in. takich jak cumbia, cha- cha,  flamenco, mambo, merengue, samba, salsa, z elementami twista i hip -hopu.  Jednocześnie łączy trening aerobowy z ćwiczeniami siłowymi. Można doszukać się w niej także elementów sztuk walki. Brzmi skomplikowanie? Nic bardziej mylnego ! Kroki są dość proste, a dynamiczna muzyka porwie cię bez reszty i przy okazji spalisz wiele kalorii.

Trochę historii

Jak powstała zumba? Okazuje się , że całkiem przypadkowo... jej twórcą jest znany tancerz, choreograf  i instruktor fitness  - Alberto "Beto" Perez, pochodzący z Kolumbii. Wszystko zaczęło się od tego, że na jedne ze swoich zajęć zapomniał taśm z wybranymi nagraniami. Pod ręką miał jedynie radio z popularną muzyką latynoską... Uczestnicy zajęć dali się ponieść gorącym rytmom z głośników, a trening nabrał kształtów imprezowych. Sam trener bawił się świetnie, bardzo szybko okazało się, że ćwiczący też pokochali taką formę fitnessu.

Przyjemna forma treningu

Zumba to przede wszystkim przyjemna forma treningu, która przy dobrej zabawie pomoże nam wymodelować ciało, zgubić zbędne kilogramy i skutecznie poprawi samopoczucie. Zumbę może ćwiczyć każdy bez względu na wiek, bowiem opracowano różne stopnie trudności dostosowane do poziomu sprawności fizycznej ćwiczących.  Podczas zajęć, które trwają zazwyczaj około godziny, można spalić 450 kcal, a w wersji zaawansowanej  z ciężarkami nawet 600 kcal. Podczas tańca pracuje całe ciało i angażowane są niemal wszystkie partie mięśniowe. Dzięki temu podczas jednego treningu pracujmy nad całą sylwetką. Z racji specyfiki treningu uczymy się niejako przy okazji kroków tanecznych do wielu popularnych tańców. Zajęcia zumby składają się z rozgrzewki – prostych sekwencyjnych kroków, części głównej oraz cool down czyli fazy wyciszenia.

Od zumbini do zumby gold

Z biegiem czasu zumba ewoluowała, a fani tego rodzaju rekreacji dziś mogą wybierać wśród wielu jej stylów. Poniżej kilka z nich:

Zumbini – forma zajęć dla rodziców i najmłodszych do lat 3. Wzbogacona jest o takie elementy jak piłki czy chusty.

Zumba kids i kids jr – przeznaczona dla dzieci od 3 do 11 lat.

Tego rodzaju zajęcia ruchowe pozwalają dzieciom zużyć nadmiar energii, zapobiegają otyłości, poprawiają koordynację ruchową i uczą zdrowego stylu życia, nieustannie pozostając zabawą. Cały układ jak i muzyka dopasowane są do możliwości i potrzeb dzieci.

Zumba basic – czyli zajęcia podstawowe, które nie wymagają od ćwiczących dużej sprawności fizycznej.

Zumba tonning – to trening dla osób bardziej zaawansowanych w który trzeba włożyć znacznie więcej wysiłku.  Polega na dodaniu obciążenia - w ten sposób spala się więcej kalorii, w efektywniejszy sposób wzmacnia się mięśnie i poprawia wytrzymałość.

Zumba gold -  forma zajęć o mniejszej intensywności przeznaczona dla osób starszych, bardzo otyłych lub mających problem z kręgosłupem i stawami. Zajęcia są poprzedzone znacznie dłuższą rozgrzewką niż w pozostałych odmianach Zumby, a cały układ jest zdecydowanie mniej skomplikowany i wykonywany wolniej.

Aqua zumba – to nic innego jak zumba w basenie. Dodatkowy opór wody, który trzeba pokonywać przy każdym ruchu sprawia, że dodatkowo spalimy jeszcze więcej kalorii i wzmocnimy ciało bez dodatkowych przyrządów.  Ten rodzaj zajęć jest zdecydowanie bardziej bezpieczny i jesteśmy w mniejszym stopniu narażeni na kontuzje.

Zumba senato – czyli zajęcia w wykorzystaniem... krzeseł. Świetnie wpływa przede wszystkim na mięśnie brzucha i pośladków, a przy okazji charakteryzuje się ciekawym układem.

Zumba in the circuit – idealna forma zajęć dla osób, które chcą dodać do ćwiczeń trening obwodowy. W przeciwieństwie do pozostałych odmian zumby trwa tylko 30 min.

Każda aktywność fizyczna, w tym i zumba, niesie za sobą ryzyko urazu. Aby zminimalizować ryzyko odniesienia kontuzji, trzeba przede wszystkim zadbać o wygodne obuwie, które nie będzie ślizgało się na podłodze. W przypadku zumby jest to sprawa kluczowa. Obowiązkowo należny pamiętać także o rozgrzewce!

Do częstych urazów,  które występują przy zumbie należą zwichnięcia kostek, zespół bólu rzepkowo- udowego charakteryzujący się bólem w okolicy kolana, a także zapalenie ścięgien oraz naciągnięcie mięśni.

Zumba, czyli roztańczony system treningowy podbił serca wielu kobiet. Ogromnym plusem zumby jest atmosfera pełna pozytywnej energii i luzu. Sprawia to, że nawet osoby początkujące, lub te, które nie są zwolennikami klasycznego aerobiku, świetnie odnajdą się podczas sesji treningowych. Do atutów zumby z pewnością należy fakt, iż kroki są proste do opanowania oraz zapamiętania. Ponadto ćwiczenia nie wymagają specjalistycznego sprzętu ani wyjątkowego stroju, choć tu na pewno zaprotestują fitness-modelki J. Jednym słowem, nogi same rwą się do zumby. Jeśli jeszcze nie próbowałaś, sprawdź koniecznie! :)

Paulina Pysz

Autor Paulina Pysz

Kocha konie. Pisanie jest dla niej ujeżdżaniem galopady myśli.

Słowa kluczowe

aqua zumba , taniec

Artykuły powiązane