Trenować tlenowo czy beztlenowo?

Trenować tlenowo czy beztlenowo? Szukamy efektywnego sposobu na pozbycie się tkanki tłuszczowej.

Krzysztof Ruszkiewicz, , Mistrzowie sportu, Rady dla ćwiczących

Trening „kardio”, trening tlenowy, trening beztlenowy… na rynku ćwiczeń coraz częściej pojawia się nowy „produkt”- najnowszy i najbardziej rewelacyjny trening kardio! Najbardziej efektywny sposób na pozbycie się tkanki tłuszczowej! Wspaniały trening aerobowy! Bardzo ładnie brzmi, ale co się za tym kryje?

Jednym z podstawowych przejawów życia jest ruch. Jest on możliwy dzięki siłom generowanym przez mięśnie. A mięśnie (tak jak wszystkie komórki naszego ciała) do pracy potrzebują energii. Ta z kolei jest efektem przemian metabolicznych, do których organizm używa węglowodanów, tłuszczy i białek. Tutaj kryją się podstawowe przemiany metaboliczne, które potrzebują lub nie potrzebują tlenu do wytwarzania energii. A jeśli nie ma energii, to i ruch nie jest możliwy.

Wysiłek beztlenowy

Jest to aktywność, która wymaga wygenerowania maksymalnego wysiłku w bardzo krótkim czasie. Energia do wykonywania tych aktywności pochodzi głównie z zapasów zgromadzonych w samych mięśniach. Organizm, aby poprawić efektywność tego typu pracy, dąży do zwiększania magazynów, czyli do zwiększania masy mięśni. To wiąże się ze wzrostem siły.

Kto powinien stosować trening beztlenowy? Głównie osoby, których aktualnym celem treningowym jest budowa masy lub siły mięśniowej. Jest to bardzo intensywny wysiłek, dlatego nie poleca się go osobom z niewydolnym układem krążenia. Jeśli nie jesteś pewny, czy możesz podjąć tego typu trening, koniecznie zgłoś się do lekarza.

Wysiłek tlenowy

Wysiłek tlenowy (aerobowy, „kardio”) wymaga zastosowania pracy o średniej intensywności. Podczas tego typu pracy, po ok. 20-30 minutach, jako źródło energii zaczynają być wykorzystywane tłuszcze zgromadzone w tkance tłuszczowej. Ze względu na wymaganą długość treningu, ważnym efektem tego typu aktywności jest poprawa wytrzymałości. Z każdym kolejnym treningiem poprawiają się zdolności organizmu do utrzymywania równowagi, co z kolei pociąga za sobą przesunięcie granicy „wysiłku umiarkowanego” na wyższy poziom. A to, po prostu oznacza możliwość pokonania dłuższego dystansu, uzyskanie lepszego czasu czy też mniejsze zmęczenie po treningu.

Komu można polecić trening aerobowy – jeśli brak jest przeciwwskazań medycznych -  to każdemu. Bardzo ważne jest, aby odpowiednio dobrać poziom wyjściowy aktywności. Najlepiej ustalić go z trenerem.

W latach 90-tych ubiegłego stulecia, pojawiła się krótka forma treningu, która poprawia zarówno zdolności tlenowe, jak i beztlenowe. Jest to Tabata.

Krzysztof Ruszkiewicz

Autor Krzysztof Ruszkiewicz

fizjoterapeuta

Słowa kluczowe

spalanie tkanki tłuszczowej , trening tlenowy , trening beztlenowy

Artykuły powiązane