Co ćwiczyć w klubie fitness ?

Co ćwiczyć w klubie fitness ? Od długości sportowego menu kręci się w głowie. Na który trening się zdecydować?

Joanna Kurda-Słodkowska, , Wybierz sport dla siebie

Oferta ćwiczeń w fitness klubach jest ogromna. Można oddać się klasycznemu treningowi i w ramach spinningu pojeździć na rowerkach albo pójść za modą i wypacać kalorie na crossficie.

Poniżej rozszyfrowujemy nazwy programów treningowych z pełną świadomością, że ćwiczenia w ramach tych programów mogą być bardzo podobne do siebie, a ich różne nazwy wynikają z potrzeb marketingowych firm, które te zestawy sprzedają. Czasem nazwa potrafi być zastrzeżona jak Cross Fit i wtedy kluby fitness czy siłownie są zmuszone dla podobnych ćwiczeń wymyślić swoją własną nazwę np. Cross Trening.

Jesteś ciekaw, jakie zestawy treningowe i ćwiczenia kryją się pod bardzo tajemniczymi i nieoczywistymi nazwami? Poniżej znajdziesz odpowiedź.

Low Impact Aerobic – lekki aerobic, forma zajęć z wykorzystaniem układu choreograficznego, charakteryzuje się małą lub średnią intensywnością. Sprzyja spalaniu tkanki tłuszczowej. Dla początkujących.

Hi Impact Aerobic – najbardziej dynamiczna forma aerobicu. Układ choreograficzny wykonywany jest bardzo szybko, przy dużej ilości podskoków, czasami uzupełniany krokami z różnych stylów tanecznych lub sztuk walki (mówimy wtedy o Showdance, Aeroboxing itd).

Dance Aerobic – układ choreograficzny bazujący na krokach tanecznych. Celem ćwiczeń jest poprawa kondycji, pamięci ruchowej, wytrzymałości. Zajęcia w rytm muzyki funky, hip-hop, soul, latino, itd.

Zumba – inspirowana latynoskimi rytmami forma aerobiku. Dla osób lubiących taniec. Poprawia kondycję, kształtuje sylwetkę, relaksuje, poprawia nastrój.

Bokwa – nowy styl fitness, wykorzystuje litery oraz numery, które „rysowane” są nogami na podłodze w rytm intensywnej muzyki. Poprawia kondycję, spala mnóstwo energii, daje dużo zadowolenia. Umożliwia regulację intensywności ćwiczeń, więc dla wszystkich lubiących taniec.

Step – intensywnećwiczenia aerobowe wykonywane na stopniu w rytm muzyki. Poprawiają pamięć ruchową, koordynację, kondycję, wzmacniają dolne partie ciała: łydki, uda, pośladki. Ćwiczenia wykonywane w układzie choreograficznym dla średnio i bardzo zaawansowanych.

Step & Sculpt – tozajęcia aerobowe i trening wzmacniający na stepie. W pierwszej części zajęć prowadzony jest trening z lekką choreografią na stopniu a następnie trening na wybrane partie ciała. Zajęcia dla wszystkich.

Step & Shape – trening ogólnorozwojowy, kształtujący całą sylwetkę. Na początek ćwiczenia na stepie, a następnie angażujące wszystkie partie mięśniowe. Zakończone  rozciąganiem..

TBC (Total Body Conditioning) – najbardziej uniwersalne ze wszystkich zajęć fitness, łączą ćwiczenia  ujędrniające z wytrzymałościowymi. Pozwalają na rozciągnięcie i wzmocnienie mięśni, zrzucenie zbędnych kilogramów a także poprawę kondycji. Z wykorzystaniem przyrządów.

ATB (Abdominal Buttocks and Things) – ćwiczenia wzmacniające, modelujące dolne partie ciała – brzuch, pośladki, uda. Zajęcia charakteryzują się średnią intensywnością, polegają na wielokrotnym powtarzaniu ćwiczeń. Idealne na pozbycie się cellulitu.

ABS (Abdominal Body System ) – trening ukierunkowany na  mięśnie brzucha, , kończący się ćwiczeniami rozciągającymi. Dla tych, którzy marzą o idealnie wyrzeźbionych mięśniach brzucha, bez względu na stopień zaawansowania.

Body Pump, Power Pump – ćwiczenia ogólnorozwojowe, wzmacniające z wykorzystaniem sztangi z różnym obciążeniem. Doskonale kształtują i modelują sylwetkę, poprawiają wydolność. Polegają na wykonywaniu dużej ilości powtórzeń przy umiarkowanym obciążeniu.

Gymstick – ćwiczenia z wykorzystaniem drążka połączonego elastycznymi gumami. Ćwiczenia   angażują wszystkie partie mięśni i w zależności od celu poprawiają siłę i wytrzymałość, koordynację, postawę ciała, zwiększają ruchomość stawów, pozwalają spalić mnóstwo kalorii.

Bosu – to ćwiczenia z urządzeniem przypominającym przepołowioną piłkę rehabilitacyjną. Zajęcia na bosu mają na celu wzmocnienie mięśni, poprawę koordynacji i równowagi. Crossfit – najnowsza propozycja klubów fitness. Trening może być krótki, ale bardzo intensywny. Polega na wykonywaniu jak największej ilości zadanego ćwiczenia w określonym czasie. Poprawia wydolność, siłę, wytrzymałość organizmu oraz usprawnia metabolizm.

TRX  - zajęcia z wykorzystaniem przyrządu TRX – dwóch podwieszonych lin. Ćwiczenia wykonywane głównie z obciążeniem masy własnego ciała. Doskonałe dla mięśni tułowia.

 Jukarii – najnowsza propozycja klubów fitness. Ćwiczenia wykonywane są na dwóch linach z  możliwością połączenia ich drążkiem. Wykorzystaniem ciężaru własnego ciała. Wzmacniające, poprawiają wytrzymałość, koordynację, elastyczność, równowagę. Dla entuzjastów fitness oraz Cirque du Solei.

Body Workout – zajęcia wzmacniające, rzeźbiące wszystkie partie mięśniowe. Opierają się na podstawowych krokach aerobiku, są proste i intensywne. Nie wykorzystuje się tutaj przyrządów.

Tae Bo – łączy aerobik z elementami wschodnich sztuk walki (karate, aikido, kickboxingu, itd.) To forma treningu, która pozwala zużyć  duże ilości energii i doskonale wyrzeźbić ciało. Zajęcia ciekawe, jednak intensywne i wymagają doskonałej kondycji.

Aeroboxing, Boxaerobik – ćwiczenia wzmacniające z wykorzystaniem elementów zapożyczonych z różnych sztuk walki (ciosy bokserskie, kopnięcia, itd.). Zajęcia ogólnorozwojowe, ułożone choreograficznie, prowadzone z muzyką, angażujące wszystkie grupy mięśniowe. Dla zaawansowanych, ważne jest doświadczenie instruktora.

Tabata Trening - trening interwałowy, poprawia wydolność organizmu, usprawnia metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia angażują wszystkie mięśnie. Wykonywane są przez 20-30 sekund, następnie 10 sekund przerwy. Dla osiągnięcia wyników, wymagana jest duża intensywność treningu.

Joanna Kurda-Słodkowska

Autor Joanna Kurda-Słodkowska

Ćwiczy regularnie, tańczy, umysł trenuje pisząc artykuły.

Słowa kluczowe

Fitness klub , Zdrowy kręgosłup , siłownia , TBC , Zumba

Artykuły powiązane