Jaki wybrać rower?

Jaki wybrać rower? Zastanówmy się, jakie zastosowanie ma mieć nasz rower? Gdzie będziemy jeździć?

Joanna Kurda-Słodkowska, , Rady dla ćwiczących, Sprzęt sportowy

Odpowiedź na te pytania powinna ułatwić nam wybór. 

Zazwyczaj zależy nam na szerokim zastosowaniu roweru. Jednak, aby wybór nie był chybiony ustalmy, gdzie najczęściej będziemy jeździć. Oczywiście każdy rower możemy wykorzystać wszędzie, ale chodzi nam również o komfort użytkowania. W sklepach znajdziemy pięć podstawowych typów rowerów. Jaka jest różnica między rowerem miejskim a szosowym? Czy lepiej nam się sprawdzi rower crossowy czy trekingowy? Dla kogo rower górski? Zobaczmy, jakie są przewagi każdego z wymienionych rodzajów i który jest właśnie dla nas.

Dla kogo rower górski?

Najpopularniejszy do niedawna typ roweru w Polsce. Obecnie jego udział w rynku nieco spada, ze względu na większą świadomość użytkowników. Rower górski, jak sama nazwa wskazuje, najlepiej sprawdza się na leśnym lub górskim terenie. Jego świetna przyczepność, szerokie opony i zwrotność powoduje, że bez problemu pokonamy piaszczystą trasę przez pola, podjazdy i zjazdy na trudnych górskich szlakach. Dobra amortyzacja i sportowe siodełko zabezpieczy nas przed nadmiernymi wstrząsami. Rower górski jest stosunkowo lekki, nie będziemy mieć więc problemu z przeniesieniem go, jeżeli na trasie pojawią się przeszkody. Taki rower to duża przyjemność dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, pełną wyzwań, gdzie każdy odcinek jest niespodzianką. Jeżeli strome, krótkie podjazdy i zjazdy po ścieżkach pełnych kamieni i korzeni drzew zapewniają nam mnóstwo niezapomnianych i pozytywnych wrażeń, rower górski to najlepszy wybór. Jeżeli przyjdzie nam jechać asfaltową drogą, nie spodziewajmy się zawrotnych prędkości, szerokie opony będą skutecznie nas spowalniały. Pamiętajmy również, że rower górski zazwyczaj pozbawiony jest błotników i bagażnika oraz nie zawsze jest możliwość ich zamontowania.

Czy rower szosowy jest dla mnie?

„Kolarzówka” jest przeciwieństwem roweru górskiego. To rower dla osób, które lubią szybką, sportową jazdę po szosie. Konstrukcja roweru skupiona jest na podniesieniu aerodynamiki. Rower jest bardzo lekki, wyposażony w 28 calowe koła o wąskich, mocno napompowanych oponach. Posiada sztywną konstrukcję i brak amortyzatorów, aby nie powodować dodatkowych oporów w czasie jazdy. Charakterystyczne jest wąskie siodełko i wygięcie kierownicy tzw. baranek, który wymusza na rowerzyście mocno pochyloną sylwetkę. Niektórzy muszą się do tego przyzwyczaić. Pamiętać musimy również, że sztywna konstrukcja i brak amortyzatorów powoduje, że odczuwać będziemy wszystkie wstrząsy i drgania na własnym ciele. Z jednej strony daje nam to poczucie niezwykłej jedności ze swoim pojazdem, z drugiej jednak na dłuższą metę może być uciążliwe. Postarajmy się zatem zadbać o to, aby przedni widelec a najlepiej rama roweru wykonane były z włókna węglowego, które redukuje drgania. Rowery szosowe są droższe od górskich. Liczyć się również musimy z częstszą wymianą komponentów. Do jazdy na kolarzówce niezbędny jest odpowiedni strój i kask, i w drogę!

Co to jest rower crossowy?

Jeżeli zależy nam na rowerze jak najbardziej uniwersalnym, możemy zastanowić się nad rowerem crossowym. Z jednej strony przypomina rower trekkingowy, ale pozbawiony akcesoriów, typu bagażnik i błotniki, aczkolwiek jest możliwe doposażenie roweru w te akcesoria, z drugiej strony podobny jest nieco do roweru górskiego, ale o mniej agresywnej konstrukcji. Duże, 28 calowe koła, umożliwiają utrzymanie stałej prędkości jazdy na utwardzonych powierzchniach a opony semi-slick, czyli gładkie na górze i terenowe po bokach, umożliwiają jazdę po szutrowych i leśnych drogach, jednak niezbyt piaszczystych ze względu na fakt, że opony te są dość wąskie. Rowery crossowe posiadają regulowany wspornik kierownicy, dzięki czemu możemy przyjmować pozycję bardziej lub mniej pochyloną. Pochylona sylwetka umożliwi nam szybszą jazdę, a bardziej wyprostowana może być po prostu dla wielu wygodniejsza. Jeżeli rower wyposażymy w bagażnik, oświetlenie i błotniki, może to być świetny wybór, jeżeli poszukujemy uniwersalnego roweru na wycieczki. Nie zastąpi nam oczywiście „górala” ani nie odczujemy takich emocji, jak na „kolarzówce”, ale jeżeli chcemy mieć trochę tego i trochę tego, możemy pokusić się o rower crossowy i będziemy zadowoleni.

Rower trekkingowy, czyli rower turystyczny

Jest to rower przeznaczony dla osób, które lubią i planują długie wycieczki po płaskich, spokojnych terenach. Nazywany jest rowerem turystycznym. Wyposażony jest w 28 lub 26 calowe koła, możemy tutaj wybrać węższe opony, które lepiej sprawdzą się na szosach lub szersze do jazdy po nieutwardzonej powierzchni. Standardem są regulowane wsporniki kierownicy, dzięki czemu możemy dopasować sylwetkę do roweru i siedzieć w wygodnej dla nas pozycji. Amortyzowane jest zwykle przednie koło oraz rury podsiodłowe. Jeżeli nie mamy tylnej amoryzacji, wystarczy szerokie, żelowe siodełko. Bardzo ważnym i charakterystycznym elementem roweru trekkingowego jest dodatkowe wyposażenie. Akcesoria potrzebne w czasie długich wypraw rowerowych to pełny bagażnik, do którego możemy przymocować torby rowerowe, bardzo przydatne do przewożenia różnych rzeczy podczas długich wycieczek. Kolejnym elementem są oświetlenie, błotniki, lusterka wsteczne, nóżka. Rowery trekkingowe są nieco cięższe od rowerów crossowych. Doskonale sprawdzą się na dłuższych wyprawach.

Rower miejski - co to znaczy?

Rowery miejskie przeznaczone są do jazdy na krótszych odległościach, w wolniejszym tempie. Przeznaczone są do wygodnego przemieszczania się po ulicach miast. To rower kompletnie wyposażony we wszelkie akcesoria: błotniki, bagażnik, kosze na kierownicę, nóżkę do podparcia, lusterka, dzwonek, osłonę na łańcuch lub na tylne koło. Wszystko potrzebne po to, aby można było na rowerze dojechać do pracy w ubraniu codziennym. Rowery są stosunkowo ciężkie, więc nie zakładajmy dźwigania go. Wyposażone są w kilka przerzutek zamkniętych w piaście, co znaczy, że mechanizm zmiany biegów jest zamknięty w obudowie i odporny na mniej sprzyjające warunki pogodowe. Przerzutki można zmieniać również w czasie postoju, co jest przydatne na światłach w mieście. Bardzo dobry wybór dla osób, które chcą się poruszać po mieście rowerem a nie samochodem lub komunikacją.

Jaki więc rower wybrać?

Jeżeli znamy już rodzaje rowerów, pomyślmy nad naszymi potrzebami. Jeżeli jesteśmy zdecydowanym zwolennikiem dużych prędkości i sportowej jazdy na długich dystansach kupmy sobie rower szosowy. Jeżeli odwrotnie, lubimy pokonywać górskie przeszkody, wspinanie się na rowerze jest naszym marzeniem - zdecydujmy się na rower górski. Jeżeli natomiast chcemy wszystkiego po trochu, dobrym wyborem będzie rower crossowy, który przyda się także w mieście. Gdy planujemy dłuższe wycieczki wybierzmy wygodny rower turystyczny, który sprawdzi się również w mieście. Jeżeli nie ruszamy się poza nasze ukochane miasto i tutaj czujemy się najlepiej, producenci stworzyli piękne rowery miejskie. I być może, to będzie najlepszy dla nas zakup. 

Joanna Kurda-Słodkowska

Autor Joanna Kurda-Słodkowska

Ćwiczy regularnie, tańczy, umysł trenuje pisząc artykuły.

Artykuły powiązane