Buraki – wzmocnią Twoją odporność!

Buraki – wzmocnią Twoją odporność! Warto je zjadać nie tylko w formie barszczu wigilijnego, raz w roku.

Joanna Kurda-Słodkowska, , Dieta i żywienie

Trudno wymienić ich wspaniałe właściwości w jednym zdaniu. To niewielkie warzywo jest źródłem witamin z grupy B oraz witaminy C. Posiada wiele cennych składników odżywczych a równocześnie jest bardzo nisko kaloryczne.

Właściwości buraków

Swój kolor buraki zawdzięczają betaninie. Ten naturalny barwnik ma właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i antynowotworowe.

Flawonoidy zawarte w burakach mają działanie przeciwutleniające. Kontrolują ilość wolnych rodników w organizmie.

Betaina, kolejny składnik buraka, ma działanie przeciwdepresyjne, a także pomaga w profilaktyce miażdżycy.

Rzadkie metale rubit i cez występujące w burakach działają przeciwnowotworowo.

Azotany, magnez, potas i żelazo wpływają korzystnie na układ krwionośny - obniżają ciśnienie krwi, rozszerzają naczynia krwionośne i poprawiają krążenie. Dzięki temu możemy  cieszyć się większą sprawnością intelektualną a także lepszą wydolnością fizyczną.

Żelazo pobudza działanie układu odpornościowego i wpływa na prawidłową pracę mózgu.

Błonnik pokarmowy usprawnia pracę jelit, poprawia metabolizm i obniża poziom złego cholesterolu.

Kwas foliowy, zawarty w burakach, docenić powinny przyszłe mamy, gdyż korzystnie wpływa na rozwój płodu. Jednak o jego właściwy poziom powinniśmy dbać wszyscy. Wspomaga on bowiem powstawanie serotoniny, zwanej hormonem szczęścia.

Jeżeli uda nam się kupić buraki z liśćmi – wykorzystajmy je. Zielone części są cennym źródłem witamin A, C, K oraz wapnia i żelaza. Liście należy umyć i dodać do soków lub sałatek.

Buraki mają działanie odkwaszające i oczyszczające organizm – wspomagają pracę wątroby.    

Uwaga! Na buraki powinni uważać chorzy na cukrzycę - mają wysoki indeks glikemiczny.

Jakie buraki kupować?

Najlepiej wybierać buraki średniej wielkości, do 8 centymetrów średnicy. Bardzo duże warzywa robią się twarde i włókniste, w efekcie czego będą niesmaczne i trudne do strawienia. Należy zwracać uwagę na skórkę, która powinna być miękka a miąższ błyszczący. Kolor powinien być jak najciemniejszy.

Jak przyrządzić buraki?

Najlepiej zjadać je surowe, jako dodatek do sałatek lub w formie soków. Wówczas zachowują wszystkie swoje cenne składniki. Betalainy należą do bardzo nietrwałych barwników. Jeżeli więc nie chcemy stracić ich wartościowych właściwości gotujmy buraki całe i nieobrane ze skórki. Czas gotowania należy maksymalnie skrócić. Aby zachować dobre składniki należy, podczas gotowania dodać sok z cytryny lub ocet winny. Buraki lubią kwaśne środowisko. Można je również piec oraz dusić. Bardzo dobrym sposobem jest zakiszenie ich, wtedy zyskują dodatkowo właściwości probiotyczne. Barszcz najlepszy jest z prawdziwego zakwasu buraczanego.

Joanna Kurda-Słodkowska

Autor Joanna Kurda-Słodkowska

Ćwiczy regularnie, tańczy, umysł trenuje pisząc artykuły.

Artykuły powiązane