Zdrowy kręgosłup - wielka radość!

Zdrowy kręgosłup - wielka radość! Istnieje panaceum na ból kręgosłupa - to sport. Mądrze dawkowany.

Joanna Kurda-Słodkowska, , Rady dla ćwiczących, Wybierz sport dla siebie

Ból kręgosłupa to częsta przypadłość w dzisiejszych czasach. Siedzący tryb życia, brak aktywności, niewygodne łóżko do spania, no cóż… efekty zaniedbań szybko dają o sobie znać. Polecamy kilka prostych sposobów, aby zachować sprawność na długi czas.

Gimnastyka dla kręgosłupa

Kluby fitness posiadają w swojej ofercie zajęcia dedykowane kręgosłupowi. Korzystać z nich powinni właściwie wszyscy - mężczyźni i kobiety. Zdrowy kręgosłup to ćwiczenia mające na celu poprawę postawy ciała, poprzez wzmocnienie mięśni i ćwiczenia rozciągające. To relaksujące zajęcia, prowadzone przy spokojnej muzyce. Muszą być wykonywane bardzo precyzyjnie, aby nie uszkodzić konstrukcji tego ważnego narządu. W przypadku kręgosłupa o kontuzje nietrudno. Na zajęciach wykorzystywane są różne przyrządy fitness: gumy, hantle, piłki, berety gimnastyczne. Dobrze prowadzony kurs pozwoli wkrótce „zapomnieć” o tym, ze mamy kręgosłup. Oczywiście w pozytywnym sensie.   

„Nie garb się”

Kręgosłup najbardziej lubi kiedy głowę nosimy wysoko, co nie znaczy, że mamy ją zadzierać. Wyprostowana sylwetka – tak powinniśmy się nosić. Lekko ściągnięte łopatki, wciągnięty brzuch, lekko napięte pośladki, kark wyprostowany, klatka piersiowa do przodu. Jeżeli tak się poruszamy, to nasz kręgosłup ma dobre oparcie a kręgi są równomiernie obciążone. W utrzymaniu takiej postawy pomoże nam wzmocnienie mięśni kręgosłupa. Bardzo dobrym pomysłem jest pływanie na plecach, jazda na rowerze, zimą bieganie na nartach, intensywne spacery. Wszelki ruch, który nie powoduje zbyt dużych wstrząsów.

Relaks dla kręgosłupa

„Stres kumuluje się w kręgosłupie”. Warto poświęcić każdego dnia chwilę na ćwiczenia oddechowe. Można zapisać się również na jogę. To pozwoli nam zatrzymać się w codziennej gonitwie i rozluźnić napięcia. Można wybrać się na masaż do zaufanego fizjoterapeuty. Oczywiście sen na wygodnym materacu jest absolutnie niezastąpiony. Materac musimy dobrać do wagi własnego ciała – nie może być ani zbyt miękki ani zbyt twardy, ponieważ nie da nam odpowiedniego podparcia dla kręgosłupa. I rano obudzimy się "połamani". O relaks dla kręgosłupa powinniśmy zadbać także w ciągu dnia. Kiedy wykonujemy pracę stojącą, zmieńmy co jakiś czas obciążenie z jednej nogi na drugą, aby „uruchomić” kręgosłup. Tego ćwiczenia nikt nawet nie zauważy. Kiedy pracujemy na siedząco, od czasu do czasu postawmy obie stopy na podłodze i opuśćmy luźno ręce wzdłuż tułowia. To ćwiczenie również nie wzbudzi zbyt dużej podejrzliwości u naszych współpracowników. Warto oczywiście również wstać i po prostu przejść się po biurze.

Właściwa waga ciała – błogosławieństwo dla kręgosłupa

Otyłość nie sprzyja zdrowiu kręgosłupa. Zbyt duże obciążenie powoduje zwyrodnienia kręgów. Zbyt duża waga to również nieprawidłowa postawa ciała, słabe mięśnie brzucha – ból kręgosłupa gwarantowany. Dbajmy więc o prawidłowe BMI.   

Kilka ćwiczeń wzmacniających mięśnie kręgosłupa

  • pozycja klęcząca, ręce proste, plecy wyginamy w "koci grzbiet" równocześnie opuszczając głowę wytrzymujemy chwilę i wykonujemy ćwiczenie odwrotne - kręgosłup wyginamy w przeciwną stronę i podnosimy głowę, wytrzymujemy chwilę w tej pozycji. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.
  • "antygarby" są nieco bardziej zaawansowane. Należy położyć się na plecach, ugiąć kolana, stopy położyć płasko na podłodze, ręce położyć wzdłuż tułowia i ugiąć w łokciach. Opierając się na łokciach, głowie i stopach, podnosić łopatki jak najwyżej od podłoża. 
  • położyć się na plecach, zgiąć jedną nogę i chwycić ją poniżej kolana, następnie zgiąć głowę i starać się dotknąć głową do kolana. Wykonać ćwiczenie kilkukrotnie na obie nogi.
Joanna Kurda-Słodkowska

Autor Joanna Kurda-Słodkowska

Ćwiczy regularnie, tańczy, umysł trenuje pisząc artykuły.

Artykuły powiązane