Zjedz zdrowo przed treningiem.

Zjedz zdrowo przed treningiem. Właściwa dieta to ważny element zdrowego stylu życia. Co jeść radzi Salad Story.

Joanna Kurda-Słodkowska, , Dieta i żywienie

- Intensywne treningi zwiększają zapotrzebowanie organizmu na energię i składniki odżywcze. Powinniśmy więc szczególnie zadbać o dobrze zbilansowaną dietę, jeżeli realizujemy plany treningowe i dążymy do osiągnięcia wyznaczonych celów sportowych - twierdzi Anna Krajewska, włascicielka Salad Story - sieci restauracji szybkiej obsługi ze zdrową żywnością.

Dieta dobrze zbilansowana, czyli jaka? 

Bardzo popularny termin, odmieniany na wiele sposobów przez dietetyków oznacza po prostu, że spożywany posiłek powinien zawierać wszystkie składniki odżywcze, czyli węglowodany,  białko i tłuszcze w odpowiednich proporcjach.

Węglowodany złożone - kasza (gryczana, jęczmienna), ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty – są dobrym źródłem witamin z grupy B i magnezu, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu i przemian metabolicznych. Są źródłem energii. Organizm magazynuje je w mięśniach za pomocą glikogenu. 

Białko – jest składnikiem niezbędnym do budowy masy mięśniowej. Dzięki nim nasze mięśnie mogą się zregenerować, wzmocnić i odbudować. 

Tłuszcze – dostarczają energii oraz pełnią funkcję budulcową, szczególnie nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, których źródłem są głównie oleje roślinne i ryby.

Niezwykle istotne w diecie osoby trenującej jest również dostarczenie błonnika, który reguluje pracę jelit oraz hamuje uczucie głodu (warzywa, produkty pełnoziarniste, nasiona) oraz witamin, w szczególności z grupy B, które są niezbędne do prawidłowego metabolizmu węglowodanów.

Przed treningiem należy więc dostarczyć organizmowi energię w postaci węglowodanów najlepiej o niskim indeksie glikemicznym, które zapewnią dopływ energii przez długi czas i nie spowodują gwałtownych skoków insuliny, np. brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron lub różnego rodzaju kasze. Dodatkiem niezbędnym do porcji węglowodanów jest lekkostrawne białko w postaci mięsa z kurczaka, ryb lub jajek.  Aby posiłek był w pełni zbilansowany potrzebna będzie również niewielka ilość zdrowego tłuszczu oraz duża porcja świeżych warzyw, które dostarczą błonnika i witamin. 

Propozycje Salad Story na zbilansowany posiłek przed treningiem

Box na bazie zdrowych porcji węglowodanów z kurczakiem, tofu bądź rybą z dodatkiem porcji zdrowego sosu np. na bazie jogurtu lub oleju z dodatkiem oliwy z oliwek. W każdej kompozycji Salad Story można zamienić lub dobierać ulubione dodatki.

Kurczak Pęczak Box

- na bazie kaszy pęczak z kurkumą, kurczakiem, pestkami słonecznika i dyni oraz porcją warzyw

- bogate źródło witamin z grupy B, witaminy E oraz błonnika

- źródło białka i węglowodanów dodających energii

- burak pieczony usprawnia układ krążenia, dotlenienie i odżywienie komórek mięśniowych

- mix pestek dyni i słonecznika - źródło zdrowego tłuszczu i błonnika

Tofu Gryka Box

- wegański box na bazie kaszy gryczanej z tofu i porcją warzyw

- źródło składników mineralnych: potasu, magnezu i żelaza oraz witamin z grupy B (kasza gryczana)

- wysoka zawartość białka sojowego, wapnia oraz fosforu (tofu)

- źródło zdrowego tłuszczu oraz błonnika

Opcja nr 2: W Salad Story dowolną sałatkę można zamienić na sycący Box na bazie węglowodanów lub Wrapa, czyli składników zawiniętych w tortille – dzięki czemu uzyskamy pożywny i zarazem zdrowy posiłek.

Box-Sałatka Neapolitana na bazie pełnoziarnistego makaronu z kurczakiem, mozzarellą i warzywami

- bogate źródło błonnika

- źródło złożonych węglowodanów oraz pełnowartościowego białka

- źródło wapnia

Opcja nr 3: Sałatka z wysoką zawartością białka i porcją węglowodanów – z możliwością podwojenia ich porcji.

Sałatka Cobb

- bardzo pożywna, energetyczna sałatka z podwójną porcją mięsa (kurczak oraz bekon)

- dodatek węglowodanowy w postaci grzanek, które można zamienić na pożywną kaszę, brązowy ryż lub pełnoziarnisty makaron

- źródło białka i tłuszczu, witamin A, D, E, K rozpuszczalnych w tłuszczach

- źródło wapnia

Sałatka Awokado-Kurczak

- bardzo pożywna sałatka z podwójną porcją mięsa (kurczak oraz bekon)

- dodatek węglowodanowy w postaci pieczonych ziemniaków, które można zamienić na pożywną kaszę, brązowy ryż lub pełnoziarnisty makaron

- awokado i mix pestek dyni i słonecznika – źródło zdrowego tłuszczu

Sałatka Awokado-Rybak

- pożywna sałatka z łososiem (źródło  białka oraz nienasyconych tłuszczów z grupy omega-3)

- źródło węglowodanów (witaminy B1, B2, B6, magnez oraz błonnik)

- awokado (źródło zdrowego tłuszczu)

Warto skorzystać z przygotowanych dla RazDwaSport.pl propozycji dietetyków Salad Story. Dobrze przygotowany posiłek, który zawiera wszystkie potrzebne składniki odżywcze a do tego jest smaczny i urozmaicowy to absolutnie właściwa droga.      

 

Joanna Kurda-Słodkowska

Autor Joanna Kurda-Słodkowska

Ćwiczy regularnie, tańczy, umysł trenuje pisząc artykuły.

Artykuły powiązane