Mata idealna – jaką ją znaleźć?

Mata idealna – jaką ją znaleźć? Kolor i wzór - to ostateczny element wyboru maty do treningu.

Aleksandra Hutna, , Rady dla ćwiczących, Sprzęt sportowy

Odpowiednia mata do ćwiczeń to jedno z podstawowych akcesoriów – zapewnia nie tylko komfortowy, ale i bezpieczny trening.   

Rodzaje maty do ćwiczeń

Nie wszystkie są identyczne i o takich samych właściwościach. Różnią się od siebie przede wszystkim przeznaczeniem. I to właśnie od rodzaju aktywności powinien być uzależniony dobór maty. 

1. Do jogi – przeznaczone są lekkie i cienkie maty (2,5-3,5 cm grubości), których najważniejszymi właściwościami są: zwiększenie przyczepności oraz izolacja od podłoża – ze względu na to, że często wybierany jest trening w plenerze.

Warto podkreślić, że maty do jogi nie powinny być utożsamiane z matami do ćwiczeń tradycyjnych, a niejednokrotnie są z nimi mylone.

2. Treningowe – najbardziej uniwersalne z mat; przeznaczone do treningów fitness, aerobowych, pilatesu. Mają działanie antypoślizgowe i izolujące, ponadto zapewniają komfort trenującemu – chronią przed obtarciami czy uderzeniami. Najczęściej spotyka się maty wykonane z neoprenu – syntetycznej pianki.

3. Gimnastyczne – grubsze i o większych wymiarach. Z tego względu, że trudniej jest utrzymać na nich równowagę, najczęściej wykorzystywane są do ćwiczeń w pozycji leżącej, korekcyjnych bądź rehabilitacyjnych.  

4. Tatami – tradycyjne maty japońskie, wcześniej wykonywane ze słomy – dziś z tworzyw syntetycznych. Przeznaczone do trenowania wschodnich sztuk walki – judo, karate, ju-jitsu.

5. Ochronne – często mylone z matami treningowymi, a nie są przeznaczone dla ludzi. Podkłada się je pod sprzęt sportowy (np. orbitreki, stepery, rowery stacjonarne) w celu stabilizacji. Co więcej, takie maty chronią podłogę przed uszkodzeniami oraz tłumią odgłosy używanych sprzętów.          

Rozmiar maty do treningu

Dobór rozmiaru maty jest kolejnym, ważnym elementem podczas zakupu. Długość maty powinna być dostosowana do wzrostu trenującego. Najlepiej, jeśli leżąc na macie, całe nasze ciało się na niej znajduje. W szerokości powinniśmy zachować pewien zapas, aby łatwo nie zsuwać się z maty podczas ćwiczeń. 

Materiał, z jakiego mata powinna być zrobiona

Ważnym aspektem jest, by mata wykonana była z wytrzymałego i elastycznego materiału - aby można było bez problemu ją zrolować.

Pamiętajmy, że warto wybrać taką matę, którą można łatwo czyścić. Mata powinna być wodoodporna, by nie wchłaniała potu i brudu. Konserwacja jest niezbędna do zapobiegania rozwojowi bakterii, grzybów i pleśni.

Lepszej jakości maty charakteryzują się dobrą przyczepnością do podłoża, co zapewnia bezpieczeństwo podczas treningu. Należy zwrócić uwagę na bieżnik po jednej ze stron maty.  

Grubość maty - czym się kierować?

Jest uzależniona od podejmowanej aktywności – im grubsza mata, tym trudniej nam utrzymać równowagę. Natomiast grubsze maty pozwalają na większy komfort, więc najlepiej nadają się do ćwiczeń w parterze – np. ćwiczeń brzucha. Cieńsze maty sprawdzą się w ćwiczeniach statycznych, wymagających równowagi: jodze  czy pilatesie.  

 Dopiero po uwzględnieniu powyższych elementów, możemy zająć się kwestią estetyczną – kolorem czy wzorem maty.

Aleksandra Hutna

Autor Aleksandra Hutna

Wielbicielka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzień bez treningu na siłowni to dla niej dzień stracony.

Artykuły powiązane