Wyskacz zbędne kilogramy! Trening ze skakanką.

Wyskacz zbędne kilogramy! Trening ze skakanką. Kojarzona z dziecięcymi zabawami, jest doskonałym przyrządem do treningu.

Aleksandra Hutna, , Rady dla ćwiczących, Wybierz sport dla siebie

Chociaż kojarzona głównie z dziecięcymi zabawami lub treningami bokserów, skakanka może być akcesorium do treningu dla każdego – od początkujących po zaawansowanych. A efekty jej używania niejednego wprawią w zdumienie.

Po pierwowzór dzisiejszej skakanki sięgali już Maorysi, Egipcjanie czy ludy północnej i środkowej Azji. W czasach Średniowiecza była już szeroko rozpowszechniona, a funkcje sportowe w Europie zyskała w latach 40. XX wieku.

Dzisiaj skakanka jest przyrządem wykorzystywanym w gimnastyce artystycznej bądź w treningu poprawiającym kondycję. Podczas skakania wzrasta nasze tętno, a co za tym idzie – usprawnia się praca serca oraz układu krążenia. Porządny trening na skakance angażuje wszystkie partie mięśniowe. Skakanie przyspiesza metabolizm i pomaga w uzyskaniu wymarzonego płaskiego brzucha – mięśnie pracują by utrzymać równowagę, podczas gdy spalana jest imponująca ilość kalorii. W godzinę skakania możemy pozbyć się nawet ok. 800kcal! Już po 2 tygodniach można zobaczyć pierwsze efekty – ujędrnione ciało. Regularne treningi poprawią kondycję, równowagę, koordynację, wzmocnią całe ciało i usprawnią elastyczność stawów. 

Dla kogo skakanka?

Pomimo że skakankę mogą wykorzystywać przy treningach zarówno początkujący, jak i zaawansowani, istnieją przeciwskazania do jej używania. Są to np.: problemy z układem ruchowym jak ból w stawach, słabe kości; kłopoty z krążeniem i niewydolność sercowa. Intensywne skakanie odradza się osobom z dużą nadwagą, ponieważ bez odpowiedniego przygotowania, poprzez ciężki trening narażają się na gwałtowne przyspieszenie pracy serca i tętna, co może prowadzić nawet do niewydolności.

Trening ze skakanką – na pierwszy rzut oka niepozorny – wymaga solidnego przygotowania. Pierwsze skoki mogą być trudne, ale nie powinny nikogo zrazić. Najlepiej zacząć od interwałów: 30 sekund skakania i 30 sekund przerwy – najkorzystniej by miała formę spokojnego marszu. Z biegiem czasu, z każdym treningiem nasza efektywność się zwiększy i będziemy mogli wydłużać czas skakania i skracać czas odpoczynku.  

Technika treningu na skakance

Prawidłowe skakanie to klucz do satysfakcjonujących efektów. Zaczynając od podstaw – nie skacz na betonie. Miękki dywan też nie będzie właściwy. Odpowiednim podłożem do treningu ze skakanką jest drewniana podłoga lub tartan. Jeśli nie chcesz zbytnio obciążać swoich kolan, zadbaj o dobrą amortyzację, czyli odpowiednie obuwie.

Podczas skakania pamiętaj o utrzymaniu prostej pozycji z lekko ugiętymi kolanami. Nogi możesz złączyć bądź rozstawić na szerokość mniejszą niż szerokość barków. Ramiona i ręce powinny znajdować się na tej samej wysokości, aby skakanka wykonywała prawidłowy obrót (inaczej będzie zawadzała często o nasze stopy). Ląduj na poduszki stóp, a nie na pięty czy całe stopy.

Jaką skakankę kupić?

Najistotniejsze przy wyborze skakanki są jej długość i rodzaj. Długość dobieramy indywidualnie do swojej wysokości. W tym celu należy stanąć stopą na środku skakanki, a uchwyty wyciągnięte ku górze powinny sięgać okolic naszych pach.
Aby wybrać odpowiedni rodzaj skakanki, musimy określić swój poziom zaawansowania. Skakanki sznurkowe będą najlepsze dla początkujących lub traktujących skakanie jako rekreację. Metalowe i z rzemienia przeznaczone są natomiast dla osób zaawansowanych i sportowców wyczynowych, ponieważ ze względu na materiały, z których są zrobione, są cięższe i łatwiej o kontuzję. Istnieją również tzw. „speed rope”, które przeznaczone są do osiągania szybkich prędkości.  

Skakankę możemy wykorzystywać na wiele sposobów – od treningu cardio, przez rekreację, po rozgrzewkę przed każdą aktywnością fizyczną. Możemy skakać codziennie, pod dachem czy gołym niebem. Mnóstwo możliwości daje nam tak prosty sprzęt, a spektakularne efekty skakania wynagrodzą każdą wylaną kroplę potu.

Aleksandra Hutna

Autor Aleksandra Hutna

Wielbicielka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzień bez treningu na siłowni to dla niej dzień stracony.

Artykuły powiązane