Ćwiczymy z akcesoriami - gumy oporowe.

Ćwiczymy z akcesoriami - gumy oporowe. Trening z taśmą przyspiesza przyrost masy mięśniowej i poprawia wytrzymałość.

Aleksandra Hutna, , Rady dla ćwiczących, Sprzęt sportowy

W czasach, gdy siłownia i fitness są naprawdę popularne, firmy sportowe dbają o najwyższą jakość sprzętu i komfort trenowania – mówi trenerka personalna, Agata Grębowiec. - Dla osoby, która rozpoczyna przygodę z aktywnością fizyczną najważniejsze jest, aby urządzenia były bezpieczne, łatwe w obsłudze oraz tanie. Dla zabieganych, dodatkowym atutem będzie możliwość wykonania treningu nie tylko na siłowni, ale także w domu. Na rynku jest wiele ciekawych propozycji, jedyną z nich są gumy treningowe. 

Czym są gumy treningowe?

Taśma oporowa, zwana potocznie gumą jest niczym innym jak lateksowym pasem. Jej ojczyzną są Stany Zjednoczone, gdzie od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku jest używana do ćwiczeń: fitness i street workoutowych oraz do rehabilitacji. Dzisiaj to akcesorium jest popularne wszędzie i zdobywa coraz większą sympatię zarówno początkujących, jak i zaawansowanych. Trenowanie z taśmą może dać w dość szybkim czasie efekty, przyrost siły mięśniowej, poprawę wytrzymałości oraz zwiększenie zakresu ruchu.  

Jak wybrać gumę?

Kwestią pierwszorzędną przy wyborze gumy jest jej opór, który zależy od jej szerokości i grubości – szersze i grubsze gumy trudniej jest naciągać. Kolory dostępne na rynku mają nie tylko znaczenie wizualne, ale głównie informacyjne – każdy kolor oznacza inny stopień obciążenia.

  • pomarańczowa – największy możliwy opór do 100 kg,
  • niebieska: 40-55 kg,
  • zielona: 32-43 kg,
  • fioletowa: 15-25 kg,
  • czarna: 5-18 kg,
  • czerwona: najlżejszy opór 3-11 kg.

Na początek najlepiej wybrać najlżejszy stopień obciążenia, ponieważ im mocniej się napnie gumę, tym więcej pracy trzeba włożyć w wykonanie ćwiczenia.

- Do wyboru mamy kilka rodzajów gum Power Band, Mini Bands i Thera Band. Są to taśmy, wykonane z lateksu, różnej szerokości oraz grubości. – tłumaczy trenerka. - Power Band to gumy które znacznie pomogą w nauce podciągania, a dzięki wyborze właściwego oporu taśmy, będą one odpowiednie dla każdej osoby. Taśma może nam służyć także do rozciągania się, pracy nad wytrzymałością oraz siłą. Mini Bands mają więcej zastosowań. Możemy zrobić z nimi trening stabilizujący oraz rehabilitacyjny. Oprócz tego są szczególnie pomocne w treningu mięśni pośladków oraz nóg, tak ważnych dla kobiet. Mamy jeszcze gumy Thera Band, które w odróżnieniu od poprzednich nie są w formie pętli. Z nimi mamy możliwość wykonania treningu całego ciała.

Zalety i wady taśm treningowych

- Pierwszą z zalet gum jest ich różnorodność. Produkowane są w różnych kolorach, które oznaczają stopień obciążenia, możemy więc dobrać sprzęt do swojego stopnia zaawansowania. Następnymi zaletami są: dostępność i cena. Gumy znajdziemy w każdym sklepie sportowym, a koszt zestawu, który zawiera kilka gum z różnym obciążeniem, nie wyniesie więcej niż 100 zł. Są fantastycznym urozmaiceniem treningu. Mamy możliwość zrobienia treningu wytrzymałościowego, siłowego, rehabilitacyjnego, ogólnorozwojowego oraz rozciągania. Trenujemy różne partie ciała, w zależności od tego na jaką gumę się zdecydujemy. Wszystkie trzy rodzaje taśm są dość lekkie i zmieszczą się w każdej torbie. Można je zatem zabrać na wakacyjny wyjazd i nie rezygnować z treningu w czasie urlopu – przekonuje ekspert. - Na co dzień nie każdy może pozwolić sobie na dwugodzinne wyjście na siłownię, zamiast tego możemy zrobić trening z gumami w domu. Taki trening nie będzie problemem, gdyż gumy są łatwe w użyciu, a w internecie można znaleźć bardzo dużo ćwiczeń oraz filmów instruktażowych. A co najważniejsze, mimo że taśmy wyglądają niepozornie, opór jaki guma stawia mięśniom przynosi dość szybkie efekty.

- Jednakże musimy pamiętać, że guma nie zastąpi nam treningu na siłowni. Jest bardzo przydatna dla osób początkujących lub ćwiczących w domu. Jeśli jednak chodzi o osoby bardzo aktywne, taśma będzie jedynie ciekawym urozmaiceniem treningu – przypomina trenerka Agata Grębowiec. - Warto dodać do nich dodatkowy trening w postaci zajęć fitness, siłowni bądź innej aktywności fizycznej.

Przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem gum treningowych:

Na pośladki:

Uklęknij na podłodze, podeprzyj się rękami, owijając końce taśmy wokół dłoni. Zaczep taśmę o stopę, a następnie wyprostuj nogę, pamiętając, żeby razem z plecami tworzyła linię prostą. Zegnij nogę, wracając do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie wykonaj również na drugą nogę.

Na ramiona i klatkę piersiową:

Stań w lekkim rozkroku - stopy rozstawione na szerokość barków. Gumę przełóż za plecami, mniej więcej pod łopatkami i owiń wokół dłoni. Wyciągnij ręce w bok równolegle do podłogi. Wyprostuj ręce przed sobie i cofnij je do pozycji startowej, ściągając łopatki.

Na brzuch:

Usiądź na podłodze i zaczep gumę o stopy, a końce owiń wokół dłoni. Przyjmij pozycję siadu równoważnego. Jednocześnie odchyl tułów (przechodząc niemalże do leżenia) i wyprostuj nogi. Wróć do pozycji wyjściowej.

Na nogi:

Połóż się na plecach. Unieś ugięte w kolanach nogi, by utworzyły z tułowiem kąt prosty. Zaczep gumę o stopy i skrzyżuj ją (krzyżyk powinien znajdować się między nogami). Naciągnij gumę nawiniętą na nadgarstki i podłóż dłonie pod biodrami. Wolno rozchyl nogi, uważając by kolana i stopy cały czas były w tej samej linii. Powróć do pozycji wyjściowej.

Aleksandra Hutna

Autor Aleksandra Hutna

Wielbicielka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzień bez treningu na siłowni to dla niej dzień stracony.

Artykuły powiązane