Grupa krwi a właściwa dieta.

Grupa krwi a właściwa dieta. Racjonalne odżywianie dobrane do grupy krwi może wspomóc odchudzanie.

Aleksandra Hutna, , Dieta i żywienie

Czy dieta powinna być dostosowana do grupy krwi? Jest to modny temat a warto wiedzieć, że opinie wśród dietetyków są w tej sprawie podzielone. Zwolennicy teorii, uważają że w doborze produktów, które spożywamy powinniśmy kierować się naszą grupą krwi. Organizm lepiej przyswaja pożywienie i dieta taka pozytywnie służy naszemu zdrowiu. Pozostali zaś negują związek genów ze sposobem odżywiania i uważają, że radykalne wyeliminowanie niektórych produktów może mieć negatywny skutek i oznaczać niedobory żywieniowe.   

Dieta Petera D’Adamo zakłada, że potrzeby dietetyczne danej osoby i tempo jej metabolizmu zależą od posiadanej przez nią grupy krwi. Koncepcja opiera się na przekonaniu, że dla każdej grupy krwi istnieje specyficzny sposób odżywiania, który stosowali nasi przodkowie. Wpływa on korzystnie na nasze zdrowie, zmniejsza ryzyko zapadnięcia na choroby przewlekłe, szczególnie układu sercowo-naczyniowego i nowotwory. – wyjaśnia dietetyk, Marcin Niewiarowski z dietetykonline. - Według autorów tej idei, razem z genami zawierającymi informacje o grupie krwi, odziedziczyliśmy od naszych przodków zapisane w DNA informacje o ich zachowaniach żywieniowych, które mają wpływ na nas obecnie. Osoby z różnymi grupami krwi w odmienny sposób przyswajają żywność, dlatego powinny odżywiać się w określony sposób, charakterystyczny dla ludzi żyjących w czasach prehistorycznych. 

Grupa A – rolnicy

Ta grupa krwi wyewoluowała, gdy ludzie zaczęli osiedlać się na terenach rolniczych i żywić się z własnych upraw. Dla osób z grupą krwi A najlepsza będzie dieta wegetariańska, bogata w produkty zbożowe, warzywa i owoce. Osoby te powinny wyeliminować produkty pochodzenia zwierzęcego, ponieważ są dla nich ciężkostrawne i spowalniają metabolizm.

Zalecane produkty np.: łosoś, karp, wszelkie postaci soi, oliwa z oliwek, olej lniany, orzeszki ziemne, masło orzechowe, ryż, brokuły, czosnek, szpinak, ananas, wiśnie, śliwki, rodzynki, imbir, aloes, zielona herbata, czerwone wino (z umiarem!).

Niezalecane produkty np.: wieprzowina, wołowina, cielęcina, kawior, krewetki, mleko krowie, sery żółte, orzechy nerkowca, pistacje, fasola czerwona, pszenica i jej przetwory, ziemniaki, papryka, mandarynki, banany, mango, pieprz, napoje gazowane, piwo.

Tej rodzaj odżywiania to właściwie dieta odchudzająca, bogata w soję, która może być w odpowiedniej ilości zamiennikiem mięsa. Inaczej wyeliminowanie mięsa grozi niedoborem żelaza, białka i witaminy B12. Może to spowodować anemię i prowadzić do częstych przeziębień. 

Grupa B – koczownicy

Grupa krwi B rozwinęła się u plemion koczowniczych. Osoby z tą grupą powinny spożywać dużo produktów mlecznych i mięsa. Jest to najbardziej zrównoważona dieta. 

Zalecane produkty np.:  baranina, dziczyzna, jagnięcina, dorsz, halibut, flądra, chude mleko, sery feta i mozzarella, serki wiejskie, jogurty, kefiry, oliwa z oliwek, soja, przetwory owsiane i ryżowe, brokuły, papryka, kapusta, ziemniaki, ananas, banany, śliwki, winogrona, zielona herbata.

Niezalecane produkty np.: kurczak, wieprzowina, krewetki, małże, mak, sezam, pestki dyni, słonecznika, soczewica, pszenica, żyto, awokado, dynia, pomidory, kukurydza, rzodkiewki, granat, rabarbar, cynamon, pieprz, aloes, napoje gazowane.

Dieta, która nie eliminuje pokarmów niezbędnych do codziennego funkcjonowania. Dostarcza wielu wartościowych produktów, ale nie zaleca spożywania pomidorów i zawartego w nich likopenu. To może być niekorzystne dla zdrowia, gdyż likopen wzmacnia system odpornościowy. 

Grupa AB – połączeni

Ta grupa krwi jest najmłodsza i jest wynikiem połączenia się grup A i B. Dla osób z grupą krwi AB właściwa jest dieta pośrednia między tą dla typów A i B, przy czym źródłem białka powinny być jaja i ryby. Zaleca się przede wszystkim wyeliminowanie alkoholu, ciężkostrawnych oraz ostrych potraw. 

Zalecane produkty np.:  baranina, indyk, jagnięcina, dorsz, łosoś, pstrąg, jogurt, kefir, mleko owcze, sery feta i mozzarella, masło orzechowe, oliwa z oliwek, orzechy włoskie i orzeszki ziemne, fasola czerwona, ryż, owies, orkisz, brokuły, kalafior, ogórki, ananas, śliwki, winogrona, cytryna, chrzan, czosnek, imbir, kawa (kofeinowa i bezkofeinowa).

Niezalecane produkty np.: wieprzowina, wołowina, flądra, halibut, krewetki, masło, tłuste mleko, sery pleśniowe, mak, sezam, pestki dyni, słonecznika, groszek, kukurydza, papryka, rzodkiewka, awokado, banany, mango, pomarańcze, truskawki, pieprz, ocet, żelatyna, aloes, chmiel, dietetyczne napoje gazowane, coca-cola.

Jest to dieta bardzo zróżnicowana, co pozwala na komponowanie wartościowych posiłków. Jednak brak czerwonego mięsa może powodować anemię.  

Grupa 0 – myśliwi

Grupa krwi 0 jest grupą krwi najstarszych przodków. Stąd teoria, że dla posiadaczy tej grupy krwi dieta powinna obfitować w białko zwierzęce i być uboga w produkty zbożowe, podobnie jak miało to miejsce w epoce zbieracko-łowieckiej.

Zalecane produkty np.:  wołowina, cielęcina, baranina, dziczyzna, dorsz, halibut, łosoś, pstrąg, olej lniany, oliwa z oliwek, orzechy włoskie, pestki dyni, brokuły, sałata, cebula, czosnek, szpinak, figi, śliwki, curry, imbir, kurkuma, pietruszka, chmiel, imbir, mięta.

Niezalecane produkty np.: gęś, wieprzowina, kawior, kefir, lody, mleko krowie, sery, mak, pistacje, orzeszki ziemne, soczewica, owies, pszenica, awokado, kapusta, ziemniaki, kalafior, jeżyny, mandarynki, pomarańcze, truskawki, cynamon, ocet, wanilia, słodkie i kwaśne marynaty, aloes, napoje gazowane, kawa (kofeinowa i bezkofeinowa), mocne alkohole, czarna herbata.

Dieta ta dostarcza dużej ilości białka i żelaza, jednak ogranicza spożycie nabiału, co może prowadzić do niedoborów wapnia w organizmie. 

Dieta według grupy krwi - pod lupą eksperta

W teorii, zasady diety są bardzo proste – spożywać zalecane produkty oraz unikać tych niezalecanych. Ale czy naprawdę tak to działa? Osoby przechodzące na dietę zgodną z grupą krwi jedzą tylko produkty zalecane. To może prowadzić do niedoborów składników mineralnych, które zawierają te „zakazane” produkty – mówi Marcin Niewiarowski. – A co z naszymi preferencjami smakowymi? Jesteśmy zmuszeni w tym wypadku być ograniczonym przez dietę i zrezygnować ze swoich ulubionych produktów. Częstym błędem popełnianym przez osoby na takiej diecie jest niestosowanie zasad zdrowego żywienia, takich jak np.: jedzenie 5 posiłków dziennie. Nieregularne jedzenie byle jakich produktów, jedynie by były zgodne z grupą krwi nie jest receptą na sukces. By dieta zgodna z grupą krwi miała przynieść korzyści, należy skonsultować się z lekarzem dietetykiem. Nie wolno popadać ze skrajności w skrajność, bo tylko zbilansowana dieta jest drogą do pięknego, ale przede wszystkim zdrowego ciała.

Aleksandra Hutna

Autor Aleksandra Hutna

Wielbicielka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzień bez treningu na siłowni to dla niej dzień stracony.

Artykuły powiązane