Śniadania białkowo-tłuszczowe. Nowy trend żywieniowy.

Śniadania białkowo-tłuszczowe. Nowy trend żywieniowy. Są bardziej sycące niż śniadania węglowodanowe a sprzyjają odchudzaniu.

Aleksandra Hutna, , Dieta i żywienie

W związku z rozwojem wiedzy o żywieniu człowieka, pojawiają się nowe zalecenia. Okazuje się, że dotychczas preferowane śniadania węglowodanowe, które miały rozbudzić organizm oraz dostaczyć mu energii na początek dnia, nie są właściwe dla wszystkich osób. Niektórzy po klasycznym śniadaniu szybko czują się głodni. Dla nich dobrym rozwiązaniem będą śniadania węglowodanowe. Stwierdzono, że te lepiej hamują łaknienie i na dłużej dają uczucie sytości. 

Jak wygląda śniadanie białkowo-tłuszczowe?

Sama nazwa sugeruje nam, jakich produktów powinniśmy użyć do zrobienia takiego śniadania. Mówiąc wprost: jest to posiłek, w którym głównym źródłem energii są tłuszcze i białko - tłumaczy trenerka personalna Patrycja Ząbczyńska. Nie powinniśmy zupełnie rezygnować z węglowodanów. Do śniadań białkowo-tłuszczowych należy włączać warzywa, zioła, ziarna, pestki, olej lniany oraz małe ilości pieczywa pełnoziarnistego. Składniki te są źródłem błonnika, witamin oraz minerałów. W tym przypadku, do śniadań nie dodaje się owoców, poza ewentualnie sokiem z cytryny czy limonki.

Dla kogo śniadania BT?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zdania wśród dietetyków i naukowców wciąż są podzielone. Jeszcze nikt nie przekonał mnie, że śniadania białkowo-tłuszczowe są bez dwóch zdań lepsze od posiłku węglowodanowego. - mówi trenerka personalna Patrycja Ząbczyńska. Rodzi się więc pytanie czy jeść śniadania BT czy nie? Organizm każdego człowieka jest inny. Czy takie śniadania nam służą, dowiemy się tak naprawdę dopiero wówczas, kiedy je na sobie przetestujemy. Jeśli po porannym posiłku czujesz przypływ energii, twój nastrój ulega polepszeniu, czujesz się najedzony, ale nie ociężały - śniadania BT są dla ciebie. - mówi trenerka. Jeśli natomiast na samą myśl o jajecznicy na boczku lub o kawałku karkówki o 7 rano aż Cię mdli, a po dwóch godziach po posiłku białkowo-tłuszczowym czujesz się już głodny - pozostań raczej przy pełnowartościowych posiłkach. - radzi trenerka, Patrycja Ząbczyńska. Pamiętajmy, posiłki białkowo-tłuszczowe nie są idealnym rozwiązaniem dla każdego. Specjaliści przede wszystkim zalecają je osobom, które mają problemy z gospodarką węglowodanową, np. cukrzykom, osobom z insulinoopornością, a także tym, którzy mają problemy ze snem czy wybudzaniem się. Tak, aby nie powodować gwałtownego wzrostu poziomu insuliny we krwi a podtrzymać wysokie stężenie kortyzolu. Wielu uważa, że lepiej postawić na śniadanie BT, gdy trenujemy po południu lub wieczorem. Gdy zamierzamy zrobić trening rano - lepsze są śniadania węglowodanowe.

Jakie produkty wybierać?

Głównym składnikiem posiłków powinny być tłuszcze i białko, zatem w których produktach szukać tych makroskładników? Świetnym źródłem tłuszczów są oleje roślinne: oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany, z awokado i wiele innych. Warto zwrócić uwagę czy tłuszcz ten poddaje się obróbce termicznej czy spożywa na zimno. Lipidy znajdziemy także w awokado, orzechach, nasionach, kokosie, tłustym mięsie, tłustych rybach, tłustym nabiale, jajach. Jeśli chodzi o białko, znajdziemy je w takich produktach jak: mięso (zarówno chude jak i bardziej tłuste), ryby, jaja, niektóre rodzaje orzechów. W posiłkach białkowo-tłuszczowych nie zapominajmy o porcji warzyw, najlepiej zielonych, ponieważ są jednymi z najzdrowszym. Unikajmy ziemniaków, kukurydzy, batatów i innych warzyw o wysokiej zawartości węglowodanów.

5 pomysłów na śniadanie białkowo-tłuszczowe:

  1. Jajecznica – na zdrowym tłuszczu (np. olej kokosowy czy oliwa z oliwek) z dodatkiem ulubionych produktów, np. wysokiej jakości szynką, szczypiorkiem, szparagami;
  2. Jajka na miękko z mieszanką sałat, pomidorami, kiełkami, rzodkiewką;
  3. Shakshuka – danie kuchni tunezyjskiej; jajka sadzone na warzywach z sosem pomidorowym;
  4. Awokado zapiekane z łososiem;  
  5. Omlet z mąki kokosowej; 
  6. Sałatki z dodatkiem rybnym – np. tuńczykiem, łososiem.

 

Jak zawsze, najważniejsze jest zachowanie zdrowego rozsądku i pamiętanie o najważniejszej zasadzie w żywieniu - posiłki muszą być urozmaicone. Druga zasada - należy słuchać własnego organizmu. Jeżeli po posiłku czujemy się senni lub wręcz ociężali albo bardzo szybko jesteśmy głodni, powinniśmy skorygować naszą dietę. 

Aleksandra Hutna

Autor Aleksandra Hutna

Wielbicielka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzień bez treningu na siłowni to dla niej dzień stracony.

Artykuły powiązane