Kiedy znudzą Ci się hantle i sztangi… Spróbuj Street Workout!

Kiedy znudzą Ci się hantle i sztangi… Spróbuj Street Workout! To trening oparty na kalistenice - ćwiczeniach z wykorzystaniem masy ciała.

Aleksandra Hutna, , Rady dla ćwiczących, Wybierz sport dla siebie

Street Workout w tłumaczeniu na język polski to „uliczny trening”. Możemy wykonywać go wszędzie, wykorzystując elementy zabudowy miejskiej, np. murki, barierki, ławki lub korzystając ze specjalnych parków do street workoutu, gdzie znajdziemy drążki, poręcze, drabinki. Ćwiczenia bazują na kalistenice – czyli aktywności fizycznej, polegającej na wykorzystywaniu własnej masy ciała w treningu siłowym.

Co to jest street workout?

Kalistenika była stosowana już w Starożytności, przez żołnierzy Sparty i gladiatorów. W XXI w. stała się ponownie popularna dzięki Amerykanom i ich filmom na You Tube, przedstawiającym trening uliczny – stąd nazwa „Street Workout”. Do tej pory powstało wiele grup, najczęściej nazywanych „Street Workout” z nazwą kraju bądź miejscowości: np. Street Workout Warszawa. Powodzenie tej dyscypliny jest na tyle duże, że zaczęto nawet organizować zawody. W Polsce mają miejsce Street Workout Poland Championships, nieoficjalne mistrzostwa Polski.

Najpopularniejsze ćwiczenia Street Workoutowego treningu

  1. Pompki - każdy zna to ćwiczenie, ale często zapominamy, że istnieje mnóstwo jego wariacji. Zaczynając od szerokości rozstawienia rąk, a kończąc na pompkach pylometrycznych, czyli takich z oderwaniem rąk od podłoża. W każdej modyfikacji możemy uzyskać zupełnie inne efekty poprzez pracę innych grup mięśniowych. 
  2. Podciągnięcia - to kolejna perełka Street Workoutu. Wymaga już nieco więcej umiejętności, w szczególności dla początkujących osób, które potrzebują czasu, by dojść do perfekcji w wykonywaniu tj. ciało jest nieruchome podczas podciągania. Bowiem podciągnięcia wykonywane z wymachem są tą łatwiejszą wersją, nie dającą zbyt dobrych efektów treningowych.
  3. Dips - czyli ćwiczenie na mięśnie trójgłowe ramienia. Wykonuje się je na poręczach równoległych, polega na opuszczeniu ciała i powrocie do pozycji z wyprostowanymi ramionami.
  4. Przysiady na jednej nodze - są wyśmienite, by budować siłę dolnych części ciała. Wymagają dodatkowo wyczucia równowagi i balansu.

 Podczas treningów Street Workoutowych ryzyko urazu jest minimalne, taki trening nie obciąża aparatu ruchu, a przeciwnie - wzmacnia go. Z punktu leczenia ruchem, czyli kinezyterapii, taki rodzaj treningu może być zalecany wszystkim, oczywiście z indywidualnym doborem ćwiczeń. – przekonuje Jan Majkowski, student fizjoterapii, masażysta i miłośnik Street Workoutu. - Podczas treningu rozwijamy muskulaturę, której potrzebujemy w codziennych aktywnościach. Street Workout nie rozwija jedynie siły, mocy i wytrzymałości, ale wpływa również na elastyczność aparatu mięśniowo-więzadłowego, tym samym poprawia funkcjonalność całego ciała.

Zalety Street Workout

Wybrałem Street Workout, ponieważ ta forma treningu kompleksowo rozwija mięśnie całego ciała. Jest to trening bardzo oszczędny finansowo, nie wymaga inwestowania pieniędzy w specjalistyczny sprzęt czy karnety na siłownię. Ponadto, wokół tego sportu skupia się grupa ludzi, którzy są niezwykle pozytywni i chętni do pomocy – Jacek, l. 20. 

Jestem osobą zabieganą i doskwiera mi ciągły brak czasu. W dodatku pech chciał, że w pobliżu mojego miejsca zamieszkania nie ma siłowni. Odejmując godzinę na dojazd – czasu na trening zostaje niezwykle mało. Nie umiem zrezygnować z aktywności fizycznej, która jest mi bliska od najmłodszych lat. Moim wybawieniem okazały się drążki w parku, który mam pod domem. Street Workout nie zabiera mi ani dużo czasu, ani pieniędzy, a pozwala pozostać w formieKamil, l. 34.  

Street Workout spełnia wszystkie moje oczekiwania. Jest bezpieczny: ćwiczę z własnym ciałem, nie muszę mierzyć się z zewnętrznymi obciążeniami, które mogłyby być nieodpowiednie do poziomu mojego wytrenowania. Co więcej jest ogólnodostępny, wystarczy drążek do ćwiczeń, aby zrobić dobry trening, na świeżym powietrzu, wśród innych Street Workoutowców. Daje mi to ogromną motywację, wsparcie i energię od grupy, inspirację. Dzięki temu szybciej osiągam pozytywne efekty – Jan, l. 27.  

Street Workout czy siłownia?

- Na siłowni można wyizolować pracę każdego mięśnia.  Jest to dobre rozwiązanie, jeśli przygotowujemy się na występ kulturystyczny, ale jeśli mówimy o funkcjonalnym poruszaniu się na co dzień, gdzie pracuje zawsze więcej niż jeden mięsień – Street Workout doskonale angażuje pracę zespołów kilku mięśni jednocześnietłumaczy ekspert. - W przypadku, gdy ktoś ma problemy z motywacją, zakup karnetu na siłownię może bardziej zmotywować osoby niezdyscyplinowane. Street Workout jest za darmo, często nie potrzeba do niego żadnego sprzętu, ponieważ można wykorzystać zabudowę miejską, gałąź drzewa jako drążek itp. Trening wymaga od nas kreatywności i pewnej znajomości swojego ciała i jego możliwości. Zimą siłownia to świetne rozwiązanie, bo treningi w terenie mogą być trochę uciążliwe, choć tak naprawdę wszystko zależy od nastawienia. Spędzanie czasu zimą na zewnątrz też może przynieść wiele korzyści. Ponadto, jest coraz więcej miejsc, gdzie znajdziemy kompletny sprzęt do Street Workoutu w zamkniętych pomieszczeniach.

- Siłownia i Street Workout to określenia, które w wielu aspektach zazębiają się. Coraz częściej na siłowniach znajdziemy odpowiedni sprzęt by uprawiać również kalistenikę. Zatem czy wybierzemy siłownię czy Street Workout zależy od wielu czynników, między innymi od naszej filozofii treningu, tego co chcemy osiągnąć, jeśli chodzi o nasze ciało i jaki przyświeca nam cel. Bez względu co wybierzemy, ważne byśmy traktowali treningi jako środek do zdobycia sprawnego ciała na długie lata – podkreśla Jan Majkowski.

Aleksandra Hutna

Autor Aleksandra Hutna

Wielbicielka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzień bez treningu na siłowni to dla niej dzień stracony.

Słowa kluczowe

workout

Artykuły powiązane