Narty biegowe - wdzięczny sport dla wszystkich.

Narty biegowe - wdzięczny sport dla wszystkich. Od kilku lat przeżywają swój renesans. Wystarczy trochę śniegu i w drogę!

Hanna Górczyńska, , Wybierz sport dla siebie

Narciarstwo biegowe cieszy się szczególną popularnością wśród kibiców Justyny Kowalczyk. Fascynacją biegówkami łatwo zarazić się nie tylko przed ekranem telewizora. Jeszcze więcej radości zapewni nam ślizg na ośnieżonych trasach. Wystarczy determinacja, w miarę dobra kondycja i olimpijski spokój.

Biegówki - spróbuj a pokochasz

Biegówki uchodzą za zdrową i bezpieczną dyscyplinę sportu, polecaną dla osób w każdym wieku. Jedynymi przeszkodami, które mogą stanąć na drodze do poznania tajników biegu, są problemy z krążeniem oraz zaburzenia równowagi. Uprawiając ten sport, poprawimy naszą kondycję oraz wytrzymałość, a do tego pobudzimy do pracy wszystkie mięśnie. Bieg przyspiesza również odchudzanie. Podczas godzinnego treningu można spalić nawet 600-700 kalorii. Główne partie mięśniowe uaktywniane w czasie wysiłku to mięśnie kończyn górnych, barków, brzucha, pośladków, ud i łydek. Dobrym sposobem na przygotowanie do sezonu narciarskiego przez cały rok jest Nordic Walking, czyli zwykły spacer z użyciem kijków. Wybierając tę formę aktywności fizycznej, używamy podobnych mięśni, co przy biegówkach. Amator narciarstwa zaczyna od nauki podstawowego ruchu biegowego wykonanego techniką klasyczną. Ten sposób poruszania przypomina chód człowieka - sportowiec prowadzi narty równolegle do siebie. W przeciwieństwie do spacerowicza, odbija się on od podłoża, żeby za pomocą ślizgu przejechać kawałek trasy. Pozwala to na delikatnie przyspieszenie podczas biegu. – Zamiast szybkiego przebierania nogami, lepiej sunąć po śniegu. Biegacz trzyma ręce blisko ciała i przy wykonywaniu ruchów wspiera się kijkami. – podkreśla jeden z instruktorów ze szkółki narciarstwa biegowego w Laponii.

Technika biegu na nartach

Początkujący narciarze często już od pierwszego kontaktu z tą dyscypliną chcą wzorować się i dorównać profesjonalistom. Tym samym przeceniają własne możliwości, co prowadzi do przeforsowania organizmu. Amator biegówek powinien spokojnie pokonywać pierwsze dystanse. Ważne jest, by dopasować tempo i intensywność wysiłku do swojego poziomu zaawansowania i ukształtowania terenu. Najlepiej wybierać ścieżki pofałdowane, które urozmaicą spacer bądź bieg. Tu także liczy się technika. Podchodząc pod górę, należy skrócić krok i ugiąć nogi w kolanach. Przy zjeździe warto usiąść w półprzysiadzie i pochylić się do przodu. Narciarstwo biegowe jest jedną z najbezpieczniejszych zimowych dyscyplin sportu. Narciarzy biegowych sporadycznie dotykają kontuzje. Do najczęstszych należą stłuczenia, skręcenia stawu skokowego, urazy kolana czy naciągnięcie mięśni oraz otarcia. By im zapobiec, należy zastosować się do kilku reguł. Przed rozpoczęciem treningu, warto zadbać o rozgrzewkę i odpowiedni dobór sprzętu. Rozgrzewka może zacząć się od spokojnego truchtu i biegu. Dzięki temu podnosimy temperaturę naszego ciała. Potem mamy do wyboru kilka rodzajów ćwiczeń z wykorzystaniem kijów i nart. Aby rozgrzać górne partie mięśni, możemy wykonać opady tułowia w rękoma opartymi na wyciągniętych do przodu kijach czy naprzemienne ruchy rękoma z kijami w dłoniach. W celu rozgrzania dolnych partii mięśni warto zrobić kilka przysiadów i wypadów, stojąc już w butach wpiętych w więzadła.

Jakie narty biegowe wybrać? 

Jednym z kluczowych elementów przygotowania do biegu czy spaceru jest dobór sprzętu. Strój narciarski nie powinien krępować naszych ruchów. Idealny materiał spodni i kurtki odprowadza wilgoć na zewnątrz i jednocześnie osłania przed wiatrem. Bielizna sportowa ma natomiast przede wszystkim chronić przed zimnem. Warto zaopatrzyć się także w specjalne rękawiczki do biegówek, które są wzmocnione między kciukiem a palcem wskazującym i tym samym zabezpieczają skórę przed otarciami od trzymania kija. Narty biegowe są wygięte w łuk i bardziej sprężyste niż te zjazdowe. Głównym kryterium wyboru jest waga sportowca. Im cięższy i bardziej zaawansowany narciarz, tym sztywniejsze narty. Amator najszybciej nauczy się techniki biegu, gdy wybierze model nart z łuską w środkowej strefie ślizgu. Zapewnia ona odbicie i utrzymuje stopy w wiązaniach. Buty powinny być nieprzemakalne i sięgać ponad kostkę. Na początku przygody z narciarstwem najlepiej założyć obuwie turystyczne z osłoniętymi sznurówkami. Kije wykonane z włókna węglowego powinny być sztywne i lekkie. Nie mogą być także dłuższe niż wysokość naszego ramienia. Aby ochronić się przed zimnem i promieniami UV odbijającymi się od śniegu, należy kupić odpowiednie okulary sportowe. Z pewnością sprawdzą się te z kilkoma szybkami, wymienianymi w zależności od warunków atmosferycznych.

Idealna destynacja na biegówki

Miłośnicy narciarstwa biegowego nie mają problemów ze znalezieniem odpowiedniego miejsca na trening. Dyscyplinę można uprawiać niemalże wszędzie, w pobliskim lesie czy parku. Jedyny warunek do rozpoczęcia treningu to cienka warstwa śniegu. Wszyscy, którzy szukają urozmaiconych tras, z pewnością docenią polskie ośrodki narciarskie, znane z wysokiej jakości tras biegowych. Jednym z nich są Jakuszyce, położone niedaleko polsko - czeskiej granicy. To największe centrum narciarstwa biegowego w kraju, gdzie można cieszyć się ponad 100 kilometrami przygotowanych ścieżek, zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych sportowców. Dobrze przygotowane trasy znajdują się także w północno - wschodniej części Polski. Niedaleko Mrągowa oznaczono kilkanaście kilometrów dróg, które wiją się malowniczo pomiędzy jeziorami i oszronionymi łąkami.

 

Hanna Górczyńska

Autor Hanna Górczyńska

Fanka sportu, miłośniczka aktywnego trybu życia i obserwatorka świata.

Słowa kluczowe

trening biegowy , trening cardio , sport dla mnie

Artykuły powiązane